„Podvod.“ Herec Atkinson alias Mr. Bean prý zavinil pád elektromobilů

14.02.2024 10:51 | Monitoring

Klesající zájem o elektromobily podle britských zelených aktivistů zavinil Mr. Bean. To seriózně zaznělo na půdě Sněmovny lordů, kde dostali aktivisté prostor v rámci jednání jednoho z výborů. Představitel slavné televizní postavičky Rowan Atkinson totiž napsal text, ve kterém v souvislosti s elektromobilitou použil slovo podvod a vyjádřil názor, že milostný románek západní civilizace s tímto pohonem se chýlí ke konci.

„Podvod.“ Herec Atkinson alias Mr. Bean prý zavinil pád elektromobilů
Foto: Screen Youtube
Popisek: Rowan Atkinson jako Mr. Bean proslavil i své auto

Názor Rowana Atkinsona na elektromobilitu má v Británii svou váhu. Představitel komických filmových figur je uznáván jako držitel doktorského titulu z prestižní univerzity a velmi schopný diskutér, který mnohokrát překvapil svým fundovaným vstupem do veřejné debaty, dost odlišným od obvyklé úrovně příspěvků jeho hereckých kolegů.

Navíc je znám jako automobilový nadšenec, který má o oboru celkem přehled a dokonce se účastnil několika závodů.

Ale především je vystudovaný elektrotechnik, jehož disertace dokonce vyšla knižně. K debatě o elektroautech má tedy i diplom.

Proto mělo celkem váhu, když byl jedním z prvních, kdo si takové vozidlo pořídil. Jak prozrazuje ve zmíněném textu z června 2023 pro deník Guardian: „První hybrid jsem si pořídil před osmnácti lety, první čistě elektrické auto před devíti. A bez ohledu na problematickou dostupnost nabíjení jsem si to velmi užil,“ představuje svůj původní vztah.

„Ale čím dál víc se cítím trochu podveden. Když se v tom ale začnete trochu vrtat, zjistíte, že elektromobily rozhodně nejsou takovou ekologickou spásou, za kterou se vydávají,“ pokračuje.

Jeho text byl reakcí na rozhodnutí britské vlády zakázat prodej naftových a benzínových motorů už od roku 2030. Podle Atkinsona ale tato iniciativa sleduje jen jeden faktor ekologického dopadu vozidel – emise ve výfukovém potrubí.

„Elektromobily mají samozřejmě nulové emise výfukových plynů, což je vítané zejména s ohledem na kvalitu ovzduší v centrech měst. Pokud ale trochu poodstoupíte a zvětšíte svůj obrázek také o výrobu vozu, je situace velmi odlišná,“ varoval.

A následuje zdrcující výčet faktů o energetické náročnosti výroby elektromobilů, o sedmdesát procent vyšší, než u klasického „benzíňáku“.

Lithium-iontové baterie, šíleně těžké a energeticky náročné, navíc s životností pouhých deset let, jsou podle něj „pro časy klimatické krize naprosto zvrácenou volbou“.

Následuje pro laika dost nepřehledný výčet novinek ve vývoji alternativních pohonů, ukazujících, že pan Atkinson se o téma skutečně zajímá. Na tomto základě nabízí některá konkrétní řešení.

A jako pamětník (ročník narození 1955) nabízí řešení od našich tatínků a dědečků. Vůbec nejvíce se podle něj dá pro ekologické fungování automobilismu udělat, když nebudeme měnit auto každé tři roky, jako se stalo standardem.

„Dnešní auto v ceně 15 000 liber vám s něžnou a láskyplnou péčí dokáže vydržet až 30 let,“ poukazuje na možnost, která by ale velmi zklamala výrobce.

„Stále více mám pocit, že naše líbánky s elektrickým pohonem se chýlí ke konci. A není na tom nic špatného. Pokud chceme skutečně řešit současné ekologické problémy, musíme prozkoumat celou škálu možností,“ vyzývá závěrem.

Kuriozitou textu je informace redakce, že po vydání došlo k opravě. Podle citované studie prý není výroba elektromotoru náročnější o 70 procent, jak autor původně uvedl, ale o „téměř 70 procent“. A rovněž, že Atkinsonovo upozornění na jeden z několika negativních dopadů nákladních automobilů se netýkalo všech náklaďáků, ale pouze „těžkých nákladních automobilů pro dálkovou přepravu“.

Přesto byl Atkinsonův text nyní Zelenou aliancí zmíněn jako jeden z hlavních důvodů, proč v poslední době zákazníci ztrácejí o elektromobily zájem. A mimo jiné tvrdili, že text byl plný nepřesností, které následně byly odhaleny a opraveny.

„Fact checking se bohužel nikdy nedostane ke stejnému množství čtenářů, jako původní nepravdivé tvrzení,“ konstatuje neziskovka. Média by podle ní měla mnohem více dbát na to, aby se o „přechodu na nulové emise“ psalo správně.

Guardian hned následující den publikoval reakci od Simona Ewanse, redaktora klimatického webu Carbon Brief, který Atkinsonovi vzkázal, že si vůbec neuvědomuje, že elektromobily přinášejí ve srovnání se spalováky „významné globální přínosy pro životní prostředí“ už nyní.

Nyní byl Atkinson obviněn, že jeho vývody byly „užity k šíření zavádějících zpráv, které brzdí prodeje elektromobilů“.

Neziskovka uznala, že kromě jednoho novinového článku jsou i jiné důvody, proč se zákaznická popularita aut na baterky propadá. Třeba vysoká cena nebo nedostatečný počet nabíjecích míst.

Ale jako další z příčin byl identifikován „nedostatek jasných zpráv od vlády“.


 

 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Vosáhlo

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Elektro auta to je podvod na zákazníkovi, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseDušan Nárožný , 14.02.2024 11:37:50
kromě toho co už bylo v článku popsané, mají elektro auta výrazně větší váhu a tím i spotřebu energie na jeden km. To, že nemají emise to platí jen u pohybu ovšem ne při nabíjení. Budete nabíjet pouze kdy fouká nebo svíti slunce ? Anebo si ho nabijete v noci ? Výroba elektriny produkuje emise a ztráty, přenos elektriky po sítě má ztráty, provozem počas vysokých teplot a zimy jsou u auta další ztráty. Nejlepší nevýhoda je když vám dojde elektrická šťáva, tak to máte malér pokud na daném místě není volná nabíječka. Máte problém jak když jste píchly kolo a náhradní nemáte sebou. Odtahovka vás náležitě podojí, pak trpělivě počkáte na volnou nabíječku a v čase dobíjení auta si přečtete připravený román. No nekupte to !

|  10 |  0

Další články z rubriky

I komunisté se slitovali, Pavel ne. Prezident odmítl pustit důchodce

12:10 I komunisté se slitovali, Pavel ne. Prezident odmítl pustit důchodce

Gesto humanity, které by navázalo na předcházející prezidenty. Těmito slovy nabádal spolek Šalamoun …