Exekutoři se na to třesou
„Turismus je černé zlato,“ hlásala před rokem v tuto dobu zpráva státní příspěvkové organizace CzechTourism a její ředitel Jan Herget to tehdy rozváděl: „S cestovním ruchem je třeba pracovat moudře, je to naše česká ropa.“ Černá jsou dnes ekonomická data o stavu cestovního ruchu za druhé čtvrtletí, která Český statistický úřad zveřejnil v pátek.
Propad návštěvnosti v hromadných ubytovacích zařízeních v dubnu dosáhl 98,9 %, v květnu 94,1 % a výsledky za červen hovoří o poklesu počtu ubytovaných hostů o 60,8 %. Zákaz cestování, uzavření hranic, ale i samotných ubytovacích zařízení znamenal úbytek domácích hostů na úroveň 30,4 % loňského výsledku. Ještě výrazněji se omezení projevila u zahraniční klientely, cizinců se ubytovalo pouze 4,3 % v porovnání se stejným obdobím 2019. (Celou zprávu jsme vydali ZDE).
Například živnostník Václav Černý to komentoval slovy: „Exekučně-insolvenční průmysl se těší na majetky podnikajících v turismu.“ Reagoval tak zejména na expresivně laděný novinový titulek „Turismus v Praze v kómatu. Přišla o 94 procent hostů“, který se objevil ve veřejné skupině České asociace povinných, jež čítá na internetu 1,6 tisíc členů.
Pokloní se Praha svým „ostatním“ obyvatelům?
Nejpostiženějším regionem z hlediska propadu návštěvnosti v souvislosti s koronavirovou krizí bylo právě hlavní město. Přitom nejčastěji navštěvovaným turistickým cílem České republiky bývá běžně Pražský hrad, v závěsu za ním lanová dráha na Petřín, tedy opět Praha, a do třetice pražská zoologická zahrada.
„Praha padne na kolena a bude ráda za zbytek republiky,“ věští na profilu České asociace povinných Martina Spurná. „To by ale Praha musela také tady být pro Čechy a ne jen pro cizince. Myslím s cenami!“ připsala k tomu obyvatelka Kamila Matysová.
Na stránce se objevují v souvislosti se současnou krizí a s tématem „exekutorské mafie“, která číhá na své další kořisti, i radikální názory. „...aneb je nevyhnutná občanská neposlušnost,“ uvedl například Dawid Tomas Franek, který mimo jiné na sociální síti nabízí rady a pomoc pod záštitou České asociace povinných.
Od úpadku mají zas pomoci cizinci
Praha zřejmě před zbytkem republiky na kolena nepadne: Oddálení krachu turistických podniků hodlá CzechTourism řešit opět zahraniční klientelou. „Abychom snížili celkové ztráty, budeme se snažit prodloužit turistickou sezónu do podzimu a přivézt do Česka zahraniční návštěvníky. Domácí poptávku podpoří již rozběhnutá kampaň #světovéČesko, poptávku v okolních zemích pak připravované marketingové kampaně,“ řekl totiž Jan Herget, ředitel agentury CzechTourism.
Zároveň ale uvádí, že z různých průzkumů zaměřených na zmapování nálad a chuti cestovat do zahraničí na zdrojových trzích je zřejmé, že většina cestovatelů zůstane na dovolené ve své zemi, případně vycestuje individuálně autem do nejbližšího okolí. Patrný je také odklon od dovolených ve městech a v turistických centrech. Častěji také plánují vycestovat do zahraničí mladší lidé a bezdětní. Rodiny s dětmi zvolí spíše pobyt ve své zemi, lidé nad šedesát pak pravděpodobně z rodné vlasti letos nevycestují.
„Dohnat ztráty z předchozích tří měsíců bude ve většině případů v letošním roce nemožné,“ míní ekonom Petr Dufek.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Bartoš