„Různé hoaxy a fake news neslouží jen propagandě diktátorských států. Přitahují velkou pozornost a s tím spojenou reklamu; pro dezinformační weby jsou proto velmi dobrým zdrojem příjmů. Metodika přispěje k tomu, aby mezi nimi nebyly peníze daňových poplatníků,“ uvedl Bartoš. Dodal, že je on-line prostředí pro zadavatele reklamy klíčové, zároveň tam však mají nejmenší míru kontroly toho, kde se jejich nakoupená reklama zobrazí.
Metodické doporučení by podle ministerstva mělo zajistit, že se inzerce veřejných institucí zobrazí pouze v médiích, která dostatečně splňují etické nebo žurnalistické standardy. V textu samotného metodického doporučení pak ministerstvo zmiňuje několik způsobů, jak vyhodnotit důvěryhodnost webu.
Podle materiálů ministerstva si zadavatelé reklamy mohou ve formě obchodní podmínky při zadávání veřejné zakázky stanovit konkrétní pravidla, kde se jejich reklama zobrazí. Doporučují k tomu použít projekty monitorující oblast dezinformační scény, hodnoticí kvalitu novinářské práce a projekty poskytující přehled návštěvnosti a konzumace médií. Konkrétně materiály ministerstva zmiňují například projekt MediaRating Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, výstupy spolku Nelež a projekty na měření návštěvnosti NetMonitor, MediaProjekt či RadioProjekt.
Zamezit umisťování inzerce veřejných institucí na konspiračních webech je podle ministerstva také důležité kvůli zachování reputace. „Zadavateli by mělo záležet na tom, v jakém prostoru a kontextu se jeho obchodní značka či název nebo jeho produkt prostřednictvím reklamního sdělení zveřejňují,“ stojí v doporučení.
„Stejně jako ‚šmejdi‘ prodávají hrnce za x tisíc, infošmejdi prodávají novinářské kachny, konspirační teorie a poplašné zprávy. Rozprašování covidu z letadel, jedovaté obilí z Ukrajiny – hoaxy a fake news všeho druhu jsou proklatě dobrý byznys – bohužel i z peněz nás všech. Některé mediální kampaně ČEZu, České pošty, drah nebo rozhlasu v minulosti běžely i na portálech, které sloužily jako hlásné trouby Kremlu. Weby se tváří jako ‚zpravodajské‘, přesto nevíte, kdo ty články píše, kdo sedí v redakci, s jakými zdroji pracují a ani kdo to všechno vlastně platí. Proč? Protože ty texty často naplňují skutkovou podstatu trestného činu šíření poplašné zprávy nebo předsudečné nenávisti a autoři se skrývají pod anonymitou, aby na ně nemohl zákon. To nebudeme tolerovat,“ poznamenává k celé věci ministr Bartoš na svém facebookovém profilu.
„Piráti dohlížejí na veřejné zakázky. Proto jsme na ministerstvu připravili návod, jak zabránit tomu, aby tyto neprůhledné a manipulativní weby dosáhly na peníze nás daňových poplatníků. Opřeli jsme se i o pomoc profesionálů z Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky a spolku Nelež. Chcete-li peníze z reklamy z veřejných zdrojů, hrajte podle pravidel jako všichni ostatní. Nejsou složitá. Buďte transparentní, uvádějte zdroje, autory a neporušujte zákon. To není tak těžké, ne?“ dodává Bartoš.
Česká pirátská strana následně v diskusi dodává, že nedostávat peníze od státu se nerovná cenzuře. „Demonetizace webů neznamená zákaz jejich financování. Jedná se o doporučení, aby při zadávání inzertních zakázek ze strany státu bylo zohledňováno to, že reklamy na určitých typech webů mohou zadavatele poškozovat. Nikdo nemá zaručené právo, že bude dostávat peníze od státu za zadávání inzerce. Je právem každého inzerenta si určit, jak naloží se svými penězi,“ uvádí.
„Za tohle si Ivan Bartoš zaslouží velký palec nahoru!“ dostává se pak Bartošovi pochvaly ze strany novináře Petra Nutila.
S pochvalnými slovy přispěchal také novinář Michal Klíma. „Skvělá zpráva. Stát bude mít metodiku, podle které nebudou proudit státní peníze dezinformačním webům. Konkrétní důležitý krok v čelení dezinformacím. Díky, Ivane Bartoši,“ napsal muž, jenž byl do února 2023 vládním zmocněncem pro oblast médií.
Skvělá zpráva. Stát bude mít metodiku, podle které nebudou proudit státní peníze dezinformačním webům. Konkrétní důležitý krok v čelení dezinformacím. ?Díky @PiratIvanBartos? ?? https://t.co/VIscvq3s7m
— Michal Klíma (@Michal_Klima) June 5, 2023
„Ta bolševická doba se vám šeredně zažrala pod kůži,“ zareagoval na něj šéfredaktor Echo24.cz Dalibor Balšínek, Klíma jej však napomenul: „Važ slova.“
„Nebo na mě skočí prodloužená ruka Evropská komise a dostanu důtku pro rozvracení zřízení:),“ reaguje Balšínek. „Ne. To by nebylo tak zlé. Hrozí, že si o Tobě začnu myslet, že chceš, aby se ze státních peněz podporovalo šíření ruské propagandy,“ odvětil Klíma.
„To určitě ne. Žádné propagandy, má se ctít jen zákon a soudy. Výroky neziskových organizací mají pro mě hodnotu závěrů uličních výborů, kominteren, výborům sovětů, takovým obskurním aktivistickým spolkům žádná odpovědnost ze strany státu nesmí být svěřena,“ oponuje Balšínek.
„Inzerci neplánují ani zákonodárci ani soudy. Stát nemá platit úředníky, aby dělali to, co zdarma nabízí neziskový sektor. Žijeme v demokratické, svobodné zemi. NGO jsou jeho součástí. Urážet je srovnáváním s totalitními organizacemi je stejné, jako srovnávat tě s Rudým právem,“ míní Klíma.
„NGO jsou stejně odporné a destruktivní jako dotace, ideologické a se stejnými choutkami jako mají autoritářské režimy. Jde o zlo, destruující demokracii a pluralitu, samozřejmě kromě sociálních organizací,“ zmínil dále Balšínek. „Řekl bych, že malinko generalizuješ, ale respektuji tvůj názor,“ zakončil tuto diskusi Klíma.
Své pak na twitterový profil napsal také novinář Marek Stoniš. „Není nad to, když se o snaze vlády inzertně ‚vyhladovět‘ weby, které nešíří vládní propagandu, dočtete na dezinformačním webu http://pirati.cz, šířícím všechny druhy moderního třídního boje a nenávisti. (A jen na okraj, na veřejné peníze si nemají ‚sahat‘ žádná média.),“ napsal. „A jak má stát inzerovat? Bezplatně?“ zeptal se Klíma.
„V tom si asi nebudeme rozumět, pane Klímo. Já si myslím, že všechny kampaně státu se míjejí účinkem a neslouží k ničemu jinému, než ‚nakrmení‘ spřátelených agentur a nakonec i vybraných médií. Příkladů jsou desítky. Pokud chce stát (vláda, úřady, města, obce atd.) komunikovat pro občany důležitý obsah, konkrétní sdělení, má jiné a levnější dostupné nástroje: Kromě svých vlastních webů (sociálních sítí a dalších platforem), také třeba tiskové konference, tiskové zprávy atd. Jen se to musí umět,“ odvětil Stoniš.
Není nad to, když se o snaze vlády inzertně “vyhladovět” weby, které nešíří vládní propagandu, dočtete na dezinformačním webu https://t.co/l4ScwTAzja, šířícím všechny druhy moderního třídního boje a nenávisti. (A jen na okraj, na veřejné peníze si nemají “sahat” žádná média.) pic.twitter.com/33WQ39tkKu
— Marek Stoniš (@MarekStonis) June 6, 2023
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef