Analytik Zaoral: Česko propáslo jedinečnou šanci zbavit se závislosti při provozování mýta a o únik dat se v tomto případě nebojí

29.01.2019 13:25 | Zprávy

Před několika dny se německá vláda rozhodla ponechat si ve vlastních rukou společnost TollCollect, která provozuje tamní systém mýtného pro nákladní automobily. Podle spolkového ministra dopravy Andrease Scheuera to vyjde levněji než najmutí soukromého provozovatele systému. Německo tak zrušilo rozjetý mýtný tendr a připojilo se k zemím, jako je Rakousko, Bulharsko, Slovinsko nebo Polsko, které buď částečně, nebo zcela ovládají a spravují vlastní mýto.

Analytik Zaoral: Česko propáslo jedinečnou šanci zbavit se závislosti při provozování mýta a o únik dat se v tomto případě nebojí
Foto: mytocz.eu
Popisek: Mobilní kontrola výběru mýtného - ilustrační foto

Česko se navzdory celoevropskému trendu rozhodlo ukončit provoz vlastního systému, který má v majetku, a podepsalo desetiletý mnohamiliardový kontrakt s konsorciem CzechToll/SkyToll na výstavbu zcela nového mýta. Podle expertů tak ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) Českou republiku na další roky uzavřel do pokračující závislosti na jediné komerční firmě, dříve Kapsch, nově konsorcium CzechToll/SkyToll.

„Německý příklad ukazuje, že jsme propásli jedinečnou šanci osamostatnit se v provozování mýta,“ dodává Ondřej Zaoral z analytické firmy Inoxive. Podle Ťokova vyjádření ale nově podepsaný mýtný kontrakt státu umožňuje kdykoliv v nejbližších letech převzít provoz systému do svých rukou. Odborníci obeznámení s detaily zadávací dokumentace výběrového řízení to ale prakticky dřív než za příštích deset let vylučují.

TollCollect byl společným podnikem německé automobilky Daimler, telekomunikačního operátora Deutsche Telekom a francouzského provozovatele dálnic Cofiroute. Po vypršení provozní smlouvy a poté, co se protahoval běžící mýtný tendr, však loni v září podnik převzala německá vláda. „Poslední měsíce ukázaly, že vláda je schopna zaručit bezpečné fungování systému mýtného ve vlastní režii,“ uvedl ministr Scheuer. „Systém funguje bezvadně,“ dodal. Nový výpočet podle agentury DPA ukázal, že provoz mýtného systému ve státních rukou by měl ušetřit 357 milionů eur (9,1 miliardy Kč) během 12 let, což byla předpokládaná doba platnosti smlouvy s novým provozovatelem. Podle Zaorala aktualizovaná ekonomická analýza v závěru roku prokázala výhodnost pokračování. „Celý případ ale ještě možná bude mít dohru, protože soutěž byla zrušena v její závěrečné fázi, a dokonce i zmíněná analýza počítá s případným odškodňováním uchazečů,“ vysvětluje.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Kampaň

Dobrý den, možná se pletu, ale neutrácí za kampaň ze všeho nejvíc právě vaše hnutí? Možná by nebylo na škodu, kdyby se limit pro politickou kampaň snížil - co vy na to? Třeba byste jako politici pak víc makali a nespoléhali na to, že pak uděláte kampaň - nic osobního, zrovna vás je vidět docela dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Přišel Fiala, vyletěly potraty. Propad porodnosti po vakcíně. Sněmovna se otřásala

20:37 Přišel Fiala, vyletěly potraty. Propad porodnosti po vakcíně. Sněmovna se otřásala

Premiér Fiala se na podzim smál, když poslanec Vladimír Zlínský vznesl interpelaci, zda vláda nějak …