Česko se navzdory celoevropskému trendu rozhodlo ukončit provoz vlastního systému, který má v majetku, a podepsalo desetiletý mnohamiliardový kontrakt s konsorciem CzechToll/SkyToll na výstavbu zcela nového mýta. Podle expertů tak ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) Českou republiku na další roky uzavřel do pokračující závislosti na jediné komerční firmě, dříve Kapsch, nově konsorcium CzechToll/SkyToll.
„Německý příklad ukazuje, že jsme propásli jedinečnou šanci osamostatnit se v provozování mýta,“ dodává Ondřej Zaoral z analytické firmy Inoxive. Podle Ťokova vyjádření ale nově podepsaný mýtný kontrakt státu umožňuje kdykoliv v nejbližších letech převzít provoz systému do svých rukou. Odborníci obeznámení s detaily zadávací dokumentace výběrového řízení to ale prakticky dřív než za příštích deset let vylučují.
TollCollect byl společným podnikem německé automobilky Daimler, telekomunikačního operátora Deutsche Telekom a francouzského provozovatele dálnic Cofiroute. Po vypršení provozní smlouvy a poté, co se protahoval běžící mýtný tendr, však loni v září podnik převzala německá vláda. „Poslední měsíce ukázaly, že vláda je schopna zaručit bezpečné fungování systému mýtného ve vlastní režii,“ uvedl ministr Scheuer. „Systém funguje bezvadně,“ dodal. Nový výpočet podle agentury DPA ukázal, že provoz mýtného systému ve státních rukou by měl ušetřit 357 milionů eur (9,1 miliardy Kč) během 12 let, což byla předpokládaná doba platnosti smlouvy s novým provozovatelem. Podle Zaorala aktualizovaná ekonomická analýza v závěru roku prokázala výhodnost pokračování. „Celý případ ale ještě možná bude mít dohru, protože soutěž byla zrušena v její závěrečné fázi, a dokonce i zmíněná analýza počítá s případným odškodňováním uchazečů,“ vysvětluje.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas