Česko se navzdory celoevropskému trendu rozhodlo ukončit provoz vlastního systému, který má v majetku, a podepsalo desetiletý mnohamiliardový kontrakt s konsorciem CzechToll/SkyToll na výstavbu zcela nového mýta. Podle expertů tak ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) Českou republiku na další roky uzavřel do pokračující závislosti na jediné komerční firmě, dříve Kapsch, nově konsorcium CzechToll/SkyToll.
„Německý příklad ukazuje, že jsme propásli jedinečnou šanci osamostatnit se v provozování mýta,“ dodává Ondřej Zaoral z analytické firmy Inoxive. Podle Ťokova vyjádření ale nově podepsaný mýtný kontrakt státu umožňuje kdykoliv v nejbližších letech převzít provoz systému do svých rukou. Odborníci obeznámení s detaily zadávací dokumentace výběrového řízení to ale prakticky dřív než za příštích deset let vylučují.
TollCollect byl společným podnikem německé automobilky Daimler, telekomunikačního operátora Deutsche Telekom a francouzského provozovatele dálnic Cofiroute. Po vypršení provozní smlouvy a poté, co se protahoval běžící mýtný tendr, však loni v září podnik převzala německá vláda. „Poslední měsíce ukázaly, že vláda je schopna zaručit bezpečné fungování systému mýtného ve vlastní režii,“ uvedl ministr Scheuer. „Systém funguje bezvadně,“ dodal. Nový výpočet podle agentury DPA ukázal, že provoz mýtného systému ve státních rukou by měl ušetřit 357 milionů eur (9,1 miliardy Kč) během 12 let, což byla předpokládaná doba platnosti smlouvy s novým provozovatelem. Podle Zaorala aktualizovaná ekonomická analýza v závěru roku prokázala výhodnost pokračování. „Celý případ ale ještě možná bude mít dohru, protože soutěž byla zrušena v její závěrečné fázi, a dokonce i zmíněná analýza počítá s případným odškodňováním uchazečů,“ vysvětluje.
Úvahy o přechodu fungování mýta plně do rukou státu se i v Česku objevují s periodickou pravidelností, ale ministr dopravy Ťok je odmítal s tím, že jeho úkolem je dotáhnout do konce mýtný tendr. „Překvapuje nás snaha ministra dopravy před veřejností vydávat zbytečné přesoutěžení stávajícího fungujícího českého mýta za nové jako gigantický úspěch, namísto aby přiznal, že ostatní ministři dopravy Evropy šli cestou maximálního využívání svých stávajících osvědčených mýtných systémů,“ říká Karel Feix, ředitel tuzemského Kapsche.
Státem řízená organizace jako provozovatel mýta byla nakonec jednou z náhradních variant, které Ministerstvo dopravy zvažovalo pro případ, že by neuspělo s rozkladem proti rozhodnutí antimonopolního úřadu o zrušení mýtného tendru. Předtím variantu zestátnění provozu mýta ministerstvu opakovaně nabízel stávající provozovatel Kapsch. V listopadu 2016, těsně před vyhlášením mýtného tendru v létě 2017, a nakonec loni po podepsání nového kontraktu s konkurenčním subjektem, nabízel státu odprodej tuzemské provozní části firmy za 200 až 400 milionů korun. „Stát totiž vlastní kompletní mýtnou infrastrukturu, ale postrádá kvalifikované specialisty pro denní provoz. Prodej části firmy by představoval především přechod desítek technologických expertů a projektových manažerů, kteří mají správu mýtného systému v Kapschi na starosti,“ řekl tehdy mluvčí firmy David Šimoník.
Kdyby stát sám mýto řídil a spravoval, by bylo nejlepším řešením i podle oslovených odborníků. Jako příklad uváděli Rakousko, kde se podle nich tento systém osvědčil. Stát by v takovém případě vytvořil vlastní organizaci, která by měla mýto na starosti. Zaoral pro tento účel navrhuje transformaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Mýto pod kontrolou ŘSD vidím navíc jako důležitý vstup do transformace ŘSD a využívání nových finančních zdrojů po konci dotací EU do oblasti dopravy,“ vysvětluje Ondřej Zaoral. Pavel Přibyl, profesor dopravní fakulty ČVUT, v souvislosti s mýtem poukázal i na skutečnost, že jeho prostřednictvím je vybíráno velké množství dat o pohybu vozidel. Stát by podle něj měl mít tyto informace pod kontrolou. „Hazardovat s tím, že stát nevlastní tato data, je dle mého velkým rizikem a tato data mohou být zneužita,“ dodal. Je pravděpodobné, že stejně jako v Německu by si Česko mýtné vybíralo levněji než v modelu závislosti na komerčním subjektu. Nově podepsaný mýtný kontrakt přijde stát minimálně na 10,75 miliardy korun za 10 let, zatímco provoz stávajícího systému v majetku státu by okamžitě po převzetí zlevnil pod 8,9 miliardy za desetiletku.
Box:
Mýtné v Německu bude vybírat Kapsch spolu s CTS Eventim
Mýtné pro osobní auta bude na německých silnicích a dálnicích vybírat konsorcium rakouského KapschTrafficCom a německého pořadatele koncertů a prodejce lístků CTS Eventim. Německé ministerstvo dopravy jim podle svého sdělení udělilo kontrakt za dvě miliardy eur (51,5 miliardy Kč) s platností na nejméně 12 let s možností prodloužení až na 15 let. Německá vláda si slibuje čistý roční zisk z výběru mýtného ve výši 500 milionů eur (12,9 miliardy Kč), které chce použít na investice do budování silnic.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas