Součástí představení Naše násilí a vaše násilí je scéna, kdy postava Ježíše znásilňuje muslimku. Kardinál Dominik Duka v dopise jménem biskupů uvedení hry chorvatského režiséra Olivera Frljiče v podání lublaňského souboru označil za „výprodej křesťanství a jeho ideálů“. Také uvedl, že takto pojaté představení je urážkou nejen křesťanů, ale také muslimů a všech Čechů.
Biskupové římskokatolických diecézí i apoštolský exarcha zastupující řeckokatolickou církev se představením zabývali na plenárním zasedání České biskupské konference v Nitře.
Národní divadlo Brno jako pořadatel festivalu už v minulých dnech odmítlo snahy o stažení hry z programu přehlídky, což na zastupitelstvu neúspěšně žádali lidovci a komunisté. Ředitel divadla Martin Glaser zdůraznil, že tématem festivalu je letos svoboda a Frljičovo představení označil sice za extrémní polohu umění, avšak za legitimní součást evropského divadla. Lidé si mají udělat vlastní názor.
„Dejme jim šanci souhlasit s tvůrci této inscenace, nebo s nimi třeba posléze vášnivě nesouhlasit. Dejme jim šanci toto dílo ignorovat, nebo je se zájmem zhlédnout. Dejme jim ale hlavně prostor vytvořit si vlastní názor,“ uvedl Glaser v prohlášení.
Představení přináší pohled na Evropu překvapenou migrační krizí. Podle festivalových dramaturgů provokativním způsobem klade nepříjemné otázky. Týkají se náboženství, přístupu Evropy k situaci na Blízkém východě i nestejného nahlížení na oběti teroristických útoků v Evropě a Bagdádu či Kábulu.
Představení pro 200 diváků se uskuteční 26. května v budově Husy na provázku a je vyprodané. Je možné, že situaci kolem divadla bude hlídat policie. Na sociálních sítích se objevují vyjádření o možném protestu. Už ve středu stál před divadlem pravoslavný kněz Libor Halík s velkým dřevěným křížem. Halík je známý veřejným vystupováním proti potratům. Mnoho let kvůli nesouhlasu s interrupcemi protestoval před porodnicí na Obilním trhu, kde hlasitě zpíval žalmy a modlil se.
Kolegové z jiných divadel brněnský festival podpořili. „Snad jen malé děti si myslí, že to, co nevidí, neexistuje. Malé děti je třeba chránit před obrazy násilí a ponechat je v iluzi idylického světa. Proč je ale třeba chránit dospělého diváka? Dospělého člověka, který ví o záludnostech a krutosti světa své. Naopak, silná i negativní témata je třeba zpracovávat a ukazovat,“ uvedla ve svém vyjádření Asociace nezávislých divadel.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp