Návrh ministra dopravy Bárty, že by výše pokut závisela na příjmech řidičů, vyvolal výrazné negativní reakce. Ministr si prý uvědomoval, že toto téma vzbudí v pravicové koalici určité polemiky, ale současně přiznal, že tak ostré záporné odezvy nečekal. „A je tedy správné tuto polemiku otevřít hned na startu myšlenky a hledat kompromisní řešení".
Výtky od některých kolegů, že jeho návrh je nespravedlivý, dementoval Bárta tím, že celý systém chápe naopak jako nástroj omezení, jak obcházet bodový a pokutový systému. Přiznává, že to může zavánět kategorizováním na bohaté a chudé, ale jestli někdo prý zaplatí za dražší vůz, výrazně dražší servis, údržbu, utratí více za pohonné hmoty, tak je prý vyšší pokuta účinnější.
Výrok premiéra Nečase, že „jde o nakročení k nějakému autokrativnímu režimu", Bárta popřel. Je prý zapotřebí návrh novely brát prakticky, ne ideologicky. Zároveň si neodpustil do premiéra rýpnout. „V souladu s tím, jak po nás chce pan premiér kreativitu, a ne pouhé škrtání, tak tou kreativitou může být návrh na určování výše pokut podle pořizovací ceny vozu."
Dělení mezi bohaté a chudé rozpoutává vášně
Z míry ho podle všeho nevyvedly ani výhrady o nahlížení policistů do finančních záležitostí občanů. Tyto záležitosti jsou prý záležitostí ryze softwarové úpravy. „Nedomnívám se, že by byl kupříkladu problém, aby měli policisté k dispozici třídy v daňovém přiznání ve stylu tří čtyř platových tříd, nebo příjmů, od kterých by se výše pokut odvozovala." I když posléze dodal, že je to záležitostí otevřené diskuze, v podstatě nepopřel, že i při banálních dopravních přestupcích by policisté měli možnost nahlédnout do výše příjmů.
Bárta sám je vlastníkem sportovního vozu maserati, veřejnost však ubezpečil, že „vůz typu maserati si člověk kupuje z mnohem více důvodů než proto, aby jezdil rychle". Poněvadž tak rychlost není hlavní pohnutkou Bárty pro koupi sportovního vozu, nemusí se alespoň on obávat záměrně vysoké pokuty. Tu by mohli i kvůli banalitě policisté podle jeho návrhu majiteli drahého vozu udělit.
Bártův návrh je v současnosti v první fázi. Nejprve byl zadán Centru pro dopravní výzkum, aby posoudilo tento záměr a srovnalo, jak to funguje ve Švýcarsku a Finsku. Na základě výsledků tohoto řádu by pak tato nezávislá vědecká firma měla navrhnout verzi zasazení do českého právního řádu.
Dále čtěte:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kas