Českou školu překopou od základů. Genderové pexeso a dějepis na přeskáčku

09.05.2024 20:00 | Zprávy

Do konce května probíhá veřejné projednávání nových školních osnov, které od loňského podzimu reformuje ministr Mikuláš Bek. „Učivo nemá být cílem výuky, ale jen prostředkem k dovednostem, které pak mohou žáci univerzálně využít,“ shrnuje změny jeden z tvůrců dokumentu. Například dějepis má nově žáky více poučit o tom, co „hýbe společností“, třeba o tématu LGBT v dějinách.

Českou školu překopou od základů. Genderové pexeso a dějepis na přeskáčku
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Petr Fiala (ODS) uvedl do funkce ministra školství Mikuláše Beka (STAN)

Ministerstvo školství představilo v dubnu nový rámcový vzdělávací program, který má nahradit dosavadní „osnovy“. Jejich cílem je více než na vědomosti klást důraz na „kompetence“, a často se také hovoří o tom, že škola by měla více „vychovávat“.

„Problém našeho školství je, že nám klesá vzdělanost, ale to se přijetím těchto revizí rozhodně nezlepší. Reforma totiž v podstatě rezignovala na to, že se mají žáci učit, a chce je jen víc vychovávat, a hlavně pečovat o jejich blaho. To je ale role rodičů, tu škola nikdy nenahradí,“ říká k tomu pro ParlamentníListy.cz Jana Jochová z Aliance pro rodinu.

Debatu v něm vzbudily zejména plány na reformu výuky dějepisu. Ten by měl opustit chronologický výklad dějin od pravěku po dvacáté století, ale vzdělávat žáky „po tématech“. Školáci se mají dozvídat pouze o těch událostech a období, které budou „zásadní“. A jejich „zásadnost“ má být posuzována podle trendů a potřeb 21. století.

„Chronologický systém třídění dějinných událostí má stále smysl. Izolovaně po „tématech“ si můžeme dovolit ve specializovaných cvičeních a seminářích k prohloubení studijní látky, o kterou se žáci a studenti zajímají hlouběji. Takže chronologický exkurz v základní škole a rozšířený exkurz na SŠ a učivo po tématech jako rozšiřující ve specializovaných hodinách pro opravdové zájemce,“ říká pro ParlamentníListy.cz gymnaziální pedagog Zdeněk Janderka.

Mnozí nejprve moc nechápali, co si pod „zásadními tématy“ představit, a tím více byli ohromeni, když se objevily první „ochutnávky“.

Žáci například mají být v devátém ročníku schopni „určit trvání a proměnu sociálních a genderových rolí v dějinách“.

Podle pedagoga s třicetiletou praxí Zdeňka Janderky takové přístupy „poněkud směšují role dějepisu a občanských výchov. Tedy tzv. občanský základ a určení trvání a proměnu sociálních a genderových roli v dějinách rozhodně ne pro deváťáky, problém s tím mají i dospělci“.

„Nové revize svou nejednoznačností, ideologickou zaujatostí a složitostí ve vyjadřování otevírají dveře nejrůznějším neziskovkám, které budou ve školách školit, co ubozí učitelé a rodiče nepochopí,“ vidí jako hlavní důvod překopaného systému výuky Jana Jochová. O jaké organizace se často jedná, to by podle ní pro mnohé bylo velmi negativní překvapení.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Vosáhlo

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

změna kurzu

Dobrý den, chápu vás dobře, že vy nemáte problém s tím, když ODS ústy jejího předsedy dává nereálné sliby? V čem se ale pak lišíte od populistů, kterých je v parlamentu dost? Co se stalo s kdysi pragmatickou stranou, která hájila zájmy živnostníků a byla i racionální a často oprávněně kritická k EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Jejich cílem je více než na vědomosti klást důraz na „kompetence“, a často se také hovoří o tom, že škola by měla více „vychovávat“., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseVitek106 , 10.05.2024 10:37:51
Ministerstvo školství představilo v dubnu nový rámcový vzdělávací program, který má nahradit dosavadní „osnovy“. Jejich cílem je více než na vědomosti klást důraz na „kompetence“, a často se také hovoří o tom, že škola by měla více „vychovávat“. XXXXXXXXXXXXXXXX Proboha do jaké to černé díry na dolní části zad, nás to ten odporný fialový pětihnus vleče, když už teď nám ze škol vychází poloviční analfabeti, hlavně, že jsou napumpováni genderovými kravinami, devadesáti pohlavími a především nenávistí ke starším a především důchodcům, přesně podle té pohádky, kde staří byli vyhnáni z království a jak to dopadlo, víme všichni, a dnes to jasně vidíme především na názorech těch pirátských puberťáků. !!!!!!!!!!!!! Jen doufám, že tento fialový pětihnus půjde kompletně do pekla po té co jim budou "padat hlavy" a nová vláda tento školní paskvil okamžitě zruší a obnoví se věky osvědčené školní osnovy a úcta ke skutečnému vzdělání a vědomostem. Kam nás tento současný americký způsob výuky a výchovy vede, vidíme všichni, protože polovzdělaní a zfanatizovaní hlupáci, nám vládnou. Školy jsou na výuku znalostí a rodiny jsou na výuku chování ve společnosti. Pokud e tyto dvě instituce zavčas nevzpamatují a nechají naše mladé tzv. ulici, tak společnost se z rádoby demokratické, hodně rychle změní na na něco, co se nedá nazývat ani fašismem a nacismem. To bude konec lidské civilizace, protože kdo nezná svoji minulost, ten si ji musí znovu prožít a myslím, to nikdo už nechce. §§§§§§§§§§§§§§§

|  5 |  0

Další články z rubriky

„Bylo to jasné.“ Klaus o spojení Pavla a vlády. Vytáhl děsivé číslo

13:23 „Bylo to jasné.“ Klaus o spojení Pavla a vlády. Vytáhl děsivé číslo

Nit suchou nenechal na vládě premiéra Petra Fialy (ODS) ani exprezident Václav Klaus. „Vláda se nech…