Ministerstvo školství představilo v dubnu nový rámcový vzdělávací program, který má nahradit dosavadní „osnovy“. Jejich cílem je více než na vědomosti klást důraz na „kompetence“, a často se také hovoří o tom, že škola by měla více „vychovávat“.
„Problém našeho školství je, že nám klesá vzdělanost, ale to se přijetím těchto revizí rozhodně nezlepší. Reforma totiž v podstatě rezignovala na to, že se mají žáci učit, a chce je jen víc vychovávat, a hlavně pečovat o jejich blaho. To je ale role rodičů, tu škola nikdy nenahradí,“ říká k tomu pro ParlamentníListy.cz Jana Jochová z Aliance pro rodinu.
Debatu v něm vzbudily zejména plány na reformu výuky dějepisu. Ten by měl opustit chronologický výklad dějin od pravěku po dvacáté století, ale vzdělávat žáky „po tématech“. Školáci se mají dozvídat pouze o těch událostech a období, které budou „zásadní“. A jejich „zásadnost“ má být posuzována podle trendů a potřeb 21. století.
„Chronologický systém třídění dějinných událostí má stále smysl. Izolovaně po „tématech“ si můžeme dovolit ve specializovaných cvičeních a seminářích k prohloubení studijní látky, o kterou se žáci a studenti zajímají hlouběji. Takže chronologický exkurz v základní škole a rozšířený exkurz na SŠ a učivo po tématech jako rozšiřující ve specializovaných hodinách pro opravdové zájemce,“ říká pro ParlamentníListy.cz gymnaziální pedagog Zdeněk Janderka.
Mnozí nejprve moc nechápali, co si pod „zásadními tématy“ představit, a tím více byli ohromeni, když se objevily první „ochutnávky“.
Žáci například mají být v devátém ročníku schopni „určit trvání a proměnu sociálních a genderových rolí v dějinách“.
Podle pedagoga s třicetiletou praxí Zdeňka Janderky takové přístupy „poněkud směšují role dějepisu a občanských výchov. Tedy tzv. občanský základ a určení trvání a proměnu sociálních a genderových roli v dějinách rozhodně ne pro deváťáky, problém s tím mají i dospělci“.
„Nové revize svou nejednoznačností, ideologickou zaujatostí a složitostí ve vyjadřování otevírají dveře nejrůznějším neziskovkám, které budou ve školách školit, co ubozí učitelé a rodiče nepochopí,“ vidí jako hlavní důvod překopaného systému výuky Jana Jochová. O jaké organizace se často jedná, to by podle ní pro mnohé bylo velmi negativní překvapení.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.