Fila v rozhovoru pro Český rozhlas hovořil o cenách České filmové akademie, které proběhnou v sobotu. „Českého lva sleduji z profesního zájmu, zejména sleduji, jak se tam promítnou Ceny filmové kritiky, zda jsme, nebo nejsme inspirací,“ řekl Fila s tím, že Ceny české filmové akademie nemají tak zásadní významnost, jako když se rozdávají Oscaři nebo ceny filmového festivalu v Cannes.
„Je to taková výroční anketa z toho, co je k dispozici, co v tom roce vzniklo. Ale není to soutěž, kde někdo o něco usiluje,“ řekl s tím, že český filmař je rád, že cenu dostane, ale neusiluje o ni. „Je to, jako když jsem dostal tu cenu Gender mana, je to hezký, ale já jsem se nikam nehlásil a neusiloval o to, prostě mně ji dali,“ vzpomněl na svoje vlastní ocenění.
Fila kritizuje Českého lva zejména z pozice výboru Cen české filmové kritiky. „Ty ceny vznikly právě proto, že spoustu filmů bylo pod rozlišovacími schopnostmi filmové akademie a Český lev je nezohledňoval. Takže jsme zdůrazňovali filmy, které byly mírně opomíjené,“ vysvětloval. „Shoda nás kritiků a akademie občas nastane, spíše ale proto, že je nedostatek kvalitních českých filmů,“ dodal.
K letošním favoritům Českého lva řadí film Staříky, Vlastníci a Nabarvené ptáče. „Já bych vyzdvihl film Staříci, který trošku redefinuje, jak se točí české filmy, a navíc akcentuje téma spravedlnosti, které je v českém filmu opomíjené. Pak jsou tam Vlastníci, což je podle mě to, co by měl být dobrý český mainstream. No a Nabarvené ptáče, to je unikát, který se vymyká úplně všemu, je to od revoluce největší producentský počin,“ zhodnotil Fila.
Současný český mainstream je podle Fily špatný z mnoha důvodů. „Třeba i to, že nemáme žádné velké studio jako třeba v Hollywoodu. Barrandov tak fungoval za komunismu, kdy byl dlouhodobý dramaturgický plán a mohli na něj dohlížet. Dnes ten dlouhý dramaturgický dohled není, a tak jdou do výroby filmy, které nejsou připravené. To je problém, a i proto byly československé filmy kvalitnější,“ myslí si Fila. „Bude se to řešit alespoň tak, že granty už se nebudou dávat jen na natáčení filmu, ale i na tu přípravu,“ dodal.
Uznal ale, že divácky je český mainstream úspěšný. „My se musíme porovnávat se zeměmi, které nám jsou podobné, jako Rumunsko nebo Maďarsko. Tam vzniká množství kvalitních artových filmů, které jdou do kin v zahraničí, ale doma se na ně nechodí. Český film je naopak divácky doma velmi silný, tvoří až třetinu celkové návštěvnosti, což jsou jedny z nejvyšších čísel na světě,“ vysvětloval.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jma