Na podzim 2009 jsem zastupoval 17 senátorů v řízení před ÚS ČR o souladu tzv. Lisabonské smlouvy s českým ústavním pořádkem. Jehož součástí je vedle ústavy také listina. V návrhu na konstatování, že Lisabonská smlouva je v rozporu s ústavním pořádkem, jsem argumentoval uvedením řady konkrétních rozporů. Upozorňujících, že v důsledku účinnosti tohoto rozsáhlého a očividně nepřehledného materiálu se občanovi ČR zkrátí, či dokonce odepřou jeho některá základní práva zakotvená v listině. Anebo že se českému státu ubere ještě více svrchovanosti z toho mála, co mu zbývá.
Pokud zpráva z médií není zavádějící, tak názor Evropského soudního dvora (ESD): „Odepření práva stát se členem politické strany občanům unie, kteří mají bydliště v členském státě, jehož nejsou státními příslušníky, je v rozporu s unijním právem“, je smutným důkazem oprávněnosti mých tvrzení, jež ÚS ČR smetl se stolu, když etalon neboli standard, tj. český ústavní pořádek, s nímž měl podle Ústavy ČR poměřovat Lisabonskou smlouvu, nahradil. Čím? Jakýmsi „eurokonformním hlediskem“, jak nám to na závěr jednání ÚS ČR přečetla jeho místopředsedkyně, a někdejší zaměstnankyně Svobodné Evropy, paní Eliška Wagnerová.
Jak hodnotíte opatření, která v době nejhoršího covidu přijímala vláda České republiky?Anketa
Podotýkám, že základem postavení, potažmo i rozhodovací činnosti ESD ve vztahu k členským státům EU je legislativní materie zásadně ovlivněná tzv. Lisabonskou smlouvou.
Ústavněprávní kultura základních práv a svobod se v kontinentální Evropě odvíjí od proslulé Deklarace práv člověka a občana z roku 1789. Její tvůrci od sebe oddělili kategorie „člověk a občan“, neboť se jedná o odlišné statusy. Což pochopili i tvůrci listiny, takže se v jejím čl. 42 odst. 1 uvádí: „Pokud Listina používá pojmu ‚občan‘, rozumí se tím státní občan ČR.“ A v odst. 2 pokračuje: „Cizinci požívají v ČR lidských práv a základních svobod zaručených Listinou, pokud nejsou přiznána výslovně občanům.“
Zjednodušené a stručné vysvětlení smyslu tohoto rozdílu poskytuje nález Ústavního soudu ČR z 13. 9. 1994, konstatující základní povinnosti občana ČR, volně cit.: 1. věrnost státu, 2. povinnost k jeho obraně, 3. výkon funkcí, k nimž je občan povolán a 4. dodržování českých právních předpisů i mimo území státu.
Pokud stále není zřetelným důvod zmíněného odlišení, tak nabízím až „citelně“ konkrétní příklad v praxi – povinnost k obraně státu znamená pro občana podřídit se povolávacímu rozkazu. K tomu dodávám odkaz na § 373 odst. 1 trestního zákoníku, podle něhož lze uložit trest odnětí svobody až na pět let tomu, kdo za stavu ohrožení státu či války nenastoupí na základě povolávacího rozkazu službu v ozbrojených silách. Na občana Evropské unie, který má bydliště v ČR, avšak není jejím státním občanem, se logicky nevztahují povinnosti občana ČR. Takže povolávací rozkaz do české armády nemůže dostat. Ostatně, byl by jako cizinec k ČR loajální?
Dobře, ale proč mu nepovolit členství v tuzemských politických stranách? Členové dvou ze tří klíčových ústavních orgánů státní moci – zákonodárného sboru a vlády – se rekrutují z členů politických stran či hnutí. Rozhodují na základě stranické disciplíny, resp. vůle šéfů jejich politických stran. A kteří jsou často jen vykonavateli vůle skutečných držitelů moci. Zahraniční oligarchie a jí tolerované domácí oligarchie. Vůle volených zástupců lidu, kterou je ve skutečnosti na první místě vůle šéfů jejich politických stran, a mnohdy až kdesi za ní sliby dané voličům, je vkládána do zákonů. Či do takových fatálních rozhodnutí o životech občanů ČR, jaké může parlament učinit např. podle čl. 43 odst. 1 ústavy, tj. rozhodnout o vyhlášení válečného stavu. Bude-li ČR napadena, anebo kvůli závazku o společné obraně proti napadení.
Čechům může být útěchou, že listina v čl. 20 odst. 2 stanoví, že jen „Občané mají právo zakládat též politické strany a politická hnutí a sdružovat se v nich.“ Namlouvám si, že je to i proto, aby nebylo o Češích rozhodováno z historie smutně proslulým způsobem – o nás, bez nás…
Osmnáctičlenná vláda, jejíž jedenáct členů je v rozporu s ústavním principem dělby moci současně členy poslanecké většiny, a proto i jimi ovládaný parlament prý hodlají přizpůsobit český ústavní pořádek zmíněnému názoru ESD. Pokud tak učiní, bude to v rozporu s čl. 10 ústavy, v němž je uvedeno: „…stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.“ Legislativní postavení ESD a z něho vzcházející imperativní vůle ESD, podle níž by měl mít občan unie, který má bydliště v ČR, avšak není jejím státním občanem právo stát se členem politické strany, je totiž v rozporu s čl. 20 odst. 2 listiny. Podle něhož jen občané ČR mají právo sdružovat se v politických stranách a hnutích. A v neposlední řadě samotná listina není běžným zákonem, nýbrž zákonem ústavním.
Dodávám, že to vše by si měla uvědomit nejenom garnitura dočasně ovládající sněmovnu a vládu, nýbrž i ta část politického spektra, která se prezentuje jako opoziční.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Šebesta