Co je to za loď, kde je majitel? Fuč. Námořníci zůstali v pasti

20.03.2024 17:20 | Monitoring

Robinson Crusoe jako hlavní postava dneška. Máme jich po planetě tisíce. Neuvízli na opuštěném a neobjeveném ostrově, ale sedí v přístavech ve svých lodích a z hlediska legislativy a námořního práva nesmějí loď opustit. Jejich majitelé se nehlásí. Nepobírají plat, na lodích mají hlad, chybí jim často i pitná voda. Nedávno se jeden pokusil o sebevraždu. Vinu na tom nesou globalizace, covid a sankce.

Co je to za loď, kde je majitel? Fuč. Námořníci zůstali v pasti
Foto: Repro Youtube
Popisek: Tanker na přepravu LNG

18. prosince si jedenáct indonéských námořníků nákladní lodě Grand Sunny plující pod vlajkou Sierry Leone uvědomilo, že majitel plavidla již není k zastižení, a zůstali uvězněni v čínském přístavu Nansha města Guangzhou. Hned po zjištění se pokusili co nejrychleji na loď dopravit potraviny a vodu, protože tušili, že na lodi zůstanou uvěznění velmi dlouhou dobu. Je to nepochopitelné? Proč prostě nezabalí kufr a nejedou domů? To nedovoluje námořní právo. Námořník nesmí opustit loď a ponechat ji svému osudu. Majitelem lodi je jistá firma Thousand Star International Ltd., která je i přes honosné jméno natolik nevýznamná a malá, že se nedaří ji najít. A tak jsou indonéští námořníci na lodi doposud.

Ve francouzském přístavu Lorient uvízli od 7. prosince tři gruzínští námořníci na svém ledoborci pod vlajkou Tanzanie, píše zpravodajský server Politico. „Posádka je v nebezpečí, protože loď je stará, motor nefunguje správně,“ napsala k tomu Mezinárodní federace pracovníků v dopravě (ITF), která se pokouší novodobé Robinsony Crusoe zachraňovat ze spletité džungle vlastnických práv.

V brazilském kotvišti Macapá uvízlo 1. prosince 23 ruských námořníků na své lodi pro přepravu hromadného nákladu pod vlajkou ostrovů Svatého Kryštofa a Nevis. Na lodi jsou v brazilském přístavu doposud. Nemohou odplout, nemohou loď opustit. Námořní právo mluví jasně – námořník může loď opustit pouze v případě krize. A mezi případ krize patří prakticky jediné, a to potopení lodi, a tedy záchrana holého života. Kdyby námořníci loď opustili, mohli by být uvěznění za ohrožení bezpečnosti.

Doklad o pohnutosti doby vydává i italský přístav Messina, kde před třemi roky uvízli na lodi tři Ukrajinci a jeden Rus. A to na nákladní lodi Bella plující pod vlajkou Kamerunu. Tři roky se nemohou hnout z lodi, která se jim stala opuštěným ostrovem uprostřed civilizace.

Novodobé Robinsony Crusoe vyrábí to, že majitelé opustili své lodě. Společnost, která je zřizovala, se jich vzdala. A to nikterak oficiálně, úředně, nýbrž tak, že se o ně přestala zajímat, hlásit se o ně. Námořní právo i v tomto případě mluví jasně. Majitel lodi nesmí nechat lodě a námořníky na nich napospas. Nesmí se jich vzdát, přestat se o ně starat. A to ani když je majitel v úpadku. Jenže globalizovaný trh si s námořním právem hlavu neláme.

Lodě jsou často přepisované, plují pod vlajkami států, které jsou k registraci a vymáhání liknavé. A tak když pro majitele lodi přestane být přeprava zboží lukrativní, prostě projede své vlastnictví skartovačkou a jde životem dál. Vše udělá tak, aby jej nebylo možné vypátrat. To námořníci  držení na lodích jako v nejtěžším kriminálu udělat nemohou.

Loď, která dlouhé měsíce, nebo dokonce roky nemá údržbu, začne chřadnout a stávat se vrakem. Stejně by to dopadlo i s námořníky, ale o ty se společnost snaží postarat. Nebýt přístavních úřadů, ITF a charitativních organizací jako Mission to Seafarers, velké množství těchto námořníků by nemělo přístup ani k základním potravinám nebo potřebám.

A ne, není to žádná rarita, ale součást byznysu. Podle zprávy ITF majitelé loni opustili nejméně 132 plavidel – to je jedenáctiprocentní nárůst oproti roku 2022.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marian Kučera

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

18:15 „Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

Server ParlamentníListy.cz přináší další ze série rozhovorů se zajímavými hosty. Tentokrát pozvání r…