Důvodem není samotný hliník, ale nedostatek hořčíku, který je třeba k výrobě upraveného hliníku používaného k výrobě aut. Surovina má chybět už od ledna. Za velkým problémem na obzoru stojí globální trhy a Čína, ta má na produkci hořčíku prakticky monopol. V rámci úsilí o snížení vlastní spotřeby energie Čína v poslední době drasticky produkci hořčíku snížila.
Původní zdroj ZDE
Odborníci na dodavatelské řetězce teď alarmují. „Již nyní slyšíme od prvních dodavatelů a subdodavatelů, že jejich zásoby hliníku se v současné době rychle zmenšují,“ říká Lars-Peter Häfele, odborník na suroviny v poradenské firmě Inverto, která se specializuje na dodavatelské řetězce. Od března se celosvětové zásoby hliníku snížily téměř na polovinu.
Německá kancléřka Angela Merkelová řekla, že „výroba hořčíku v Číně je příliš nákladná kvůli vysokým cenám energie“, uvedl zdroj serveru Politico. Babiš řekl, že „automobilový sektor čelí katastrofě“. „Po krizi polovodičů teď máme krizi hořčíku,“ uvedl podle informací serveru Politico na summitu Evropské rady.
Vedle drastického nedostatku hliníku začínají rapidně chybět i další průmyslové kovy, například důležitá měď. Omezené zásoby mají na svědomí silné pohyby cen.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.