Na nová auta se čeká přes rok, na dračku jdou zánovní ojetiny. Nejoblíbenější jsou škodovky
Už přes třicet let je v Liberci pod mostem v Norské ulici autobazar. Leží v dolíku, kousek od něj teče řeka Nisa, podél níž vede oblíbená cyklostezka, hned vedle je jízdárna a nad ním jsou velké obchodní domy. „Jsem tu od počátku od roku 1991. Tehdy jsme byli možná první soukromý autobazar ve městě,“ říká Jaroslav Dvořák, který je už dvacet let provozovatelem této venkovní prodejny ojetin. I na ně dopadl covid.
„Je jasné, že zájem poklesl. Kvůli těm různým omezením. Ta covidová doba naši činnost poznamenala, není to takové, jako před dvěma lety,“ konstatoval pro ParlamentníListy.cz.
Místo nových aut ojetiny
Na konci prvního covidového roku 2020 hlásil předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund, že ztráty prodejců ojetin za ten rok přesáhly v důsledku vládních opatření proti koronaviru miliardu korun. Pro malé autobazary bylo podle něj uzavření prodejních míst likvidační a desítky jich zkrachovaly. Velké bazary zase investovaly do online kanálů a také ojetiny se začaly prodávat přes internet.
Podobně i v dalším roce 2021 se autobazary musely potýkat s uzavřením poboček, kdy prodeje opět výrazně klesly. Lepší situace nastala na podzim, za bod zvratu se dá označit září. Na podzim 2021 se ovšem začaly projevovat i odstávky automobilek způsobené nedostatkem čipů. Své provozy uzavřela či výrazně omezila i pro tuzemský trh klíčová Škoda Auto.
Lidé tak místo nových aut, na která by museli čekat třeba 14 až 16 měsíců, začali více nakupovat ojetá auta. Logicky kvůli tomu stoupla jejich cena – o 10 až 15 procent.
„Zákazníci nechtějí čekat na nové vozy; proto hledají ojetiny. Zvyšující se zájem pak pochopitelně šroubuje jejich ceny. A týká se to nejen zánovních ojetin. Ceny rostou i u starších aut, protože jich na trhu začíná být výrazný nedostatek. Původní majitelé je nemají za co vyměnit, takže je ani nenabízejí k prodeji. Ke slovu se tak čím dál víc dostávají starší ojeté vozy ze zahraničí, u kterých však hrozí, že budou opravdu ve velmi špatném technickém stavu. Jinak by se prodaly na lokálním trhu,“ sdělil pro ČTK Petr Přikryl, předseda asociace autobazarů APPAA.
To potvrzuje i Jiří Grund. „Tím, že zákazník si nemůže koupit nové auto, tak jeho staré se nedostane na trh ojetých aut. Což má v praxi za následek, že kvalitních ojetých vozů není dostatek a tím pak roste jejich cena,“ uvedl pro Echo24.
Ředitelka skupiny Aures Holding provozující autobazary AAA Auto Karolína Topolová si myslí, že ceny budou pokračovat v růstu. „Může jít dokonce o podobné tempo jako v roce 2021, kdy to bylo průměrně o 15 procent, u některých modelů i více. Budou nadále působit faktory, které se na zvyšování cen podílejí – nedostatek ojetých vozů na trhu, zvýšený zájem o individuální automobilovou dopravu a tlak na zavádění elektromobility. Je otázka, jaký dopad bude mít i vlna koronaviru omikron,“ uvedla.
Jiří Grund proto doporučuje s koupí prověřené ojetiny neotálet, protože trh nevysílá žádné signály, že by se situace měla vyvíjet opačně.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban