Europoslanci rozhodli, že od roku 2035 by nová auta už neměla produkovat emise skleníkových plynů. Protože to ale neznamená úplný konec spalovacích motorů, ale pouze zákaz prodeje nových vozů s tímto typem pohonu, tak starší auta z provozu nezmizí.
Proto nyní Evropská komise přichází s přísnější normou Euro 7. Ta stejně jako její starší podoby sleduje řadu škodlivin. Nově má zahrnout částice, které vznikají otěrem brzd a pneumatik. Na dvojnásobek prodlužuje dobu, po kterou auto musí vyhovět. Větší důraz klade norma i na reálný provoz.
Zástupci českého autoprůmyslu varují, že norma Euro 7 by znamenala konec některých modelů. Není prý možné se na ni tak rychle připravit. „Zavádět dnes extrémně přísnou normu Euro 7 na velmi krátkou dobu prostě není racionální z hlediska vynaložených nákladů na ochranu životního prostředí,“ míní výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.
Na nové auto si navíc dnes zákazníci často počkají i jeden rok. Důvodem jsou stále komplikace v dodavatelských řetězcích a také nedostatek čipů. U některých modelů už se ale čekání zkracuje. Automobilkám paradoxně pomáhá i nižší poptávka po nových autech. U některých značek se mění i cena. Důvodem jsou dražší energie a zvýšené vstupní náklady.
Norma Euro 7 pro osobní auta má začít platit v polovině roku 2025, pro nákladní automobily o dva roky později. K normě má výhrady česká vláda i Senát, který ji v týdnu odmítl. Momentálně se o normě Euro 7 vyjednává, výsledek zatím není jistý.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.