Do vnitřních poměrů Běloruska Unie nemá co „kecat“, ať si všímá raději Turecka, říká europoslanec David

24.08.2020 21:25 | Zprávy

Europoslanec za SPD Ivan David se na serveru VašeVěc.cz rozepsal o tom, jak Evropská unie uplatňuje vůči Bělorusku a Turecku dvojí metr. EU, která se k Bělorusku chová v otázkách vzájemného obchodu hůře než k většině třetích zemí. Připomíná, že Bělorusko není členem EU ani kandidátskou zemí. Nikdy si o vstup ani nepožádalo. Není ani součástí celní unie a nepožívá v obchodě s EU výhod přidružené země. Brusel by podle něj udělal lépe, kdyby se zaměřil na Turecko a tamní zločiny proti lidskosti a porušování demokracie.

Do vnitřních poměrů Běloruska Unie nemá co „kecat“, ať si všímá raději Turecka, říká europoslanec David
Foto: archiv
Popisek: MUDr. Ivan David, český psychiatr. Za politické hnutí SPD byl zvolen poslancem Evropského parlamentu

Bělorusko tak není nijak vázáno právem EU. Tamní firmy, které chtějí vyvážet své výrobky na společný vnitřní trh EU, je musejí vyrábět tak, aby splňovaly požadavky unijních norem. Stejně jako musejí výrobky mířící na ruský trh vyhovovat ruským normám.

„Do vnitřních poměrů Běloruska však Unie nemá co ‚kecat‘. Jako každý může vyjádřit oprávněné pochybnosti, ale jako mezinárodní organizace je vázána tím, že smí činit jen to, co je v její zakládací smlouvě,“ zdůrazňuje David.

EU podle něj nemá naprosto žádný mandát k tomu, aby hodnotila úroveň demokratičnosti voleb v Bělorusku. Stejně jako nemá žádné oprávnění posuzovat kvalitu volebního procesu v USA nebo v Tanzánii. „Přesto tak činí a bruselští představitelé si chtějí uzurpovat právo uvalovat na Bělorusko sankce za to, jak u něj proběhly a dopadly volby. Jde o naprostou svévoli a současně porušení práva EU, které vymezuje kompetence unijních orgánů. Vměšování do vnitřních záležitostí zemí, které nejsou členem ani kandidátskou zemí podle Smlouvy o EU a o fungování EU, není v pravomoci Bruselu,“ pokračuje europoslanec,

Čeho by si naopak unijní úředníci a představitelé všímat měli, je kvalita volebního procesu v kandidátských zemích. „K tomu je Smlouva o EU zavazuje. Jednou z nich je stále ještě Turecko. A jak tam proběhly prezidentské volby? Kurdský opoziční kandidát na prezidenta Selahattin Demirtas byl před posledními volbami odsouzen k mnohaletému trestu vězení za propagaci terorismu. Na stejný paragraf jsou vězněny desítky tisíc opozičních politiků. Turecko má nejvyšší počet politických vězňů v přepočtu na obyvatele. Za podporu terorismu se v Turecku považuje jakákoli kritika islamistického režimu prezidenta Recepa Erdogana,“ připomíná David.

Kvalita volebního procesu nejen v posledních prezidentských volbách v Turecku zřejmě však standardům EU vyhovovala. „Brusel ji totiž nijak nekritizoval, i když bylo zaznamenáno mnoho případů sto- a víceletých prvovoličů s místem trvalého pobytu ve vojenských bunkrech z druhé světové války. Sčítání hlasů zřejmě také vyhovovalo Bruselu, protože se z něj neozvalo ani slůvko kritiky na fakt, že úřadující prezident Erdogan nechal ukončit sčítání v okamžiku, kdy měl pocit, že má už hlasů dost. Sám se pak prohlásil opětovně zvoleným prezidentem. I když na mnoha železničních nádražích po celé zemi stále ještě ‚odpočívaly‘ dobře uložené – nikým nezapočítané – tisíce pytlů s hlasovacími lístky,“ podotýká.

Jménem frakce Identita a demokracie (ID), v níž působí i čeští europoslanci zvolení za SPD, prý proto spolu s kolegy navrhoval ukončit přístupová jednání s Tureckem. „Protože je jasné, že tato země a její islamistický režim nikdy nesplní požadavky práva EU. Náš návrh byl probruselskou většinou zamítnut. Podle Evropské komise, která náš požadavek odmítla, je tedy naprosto demokratické, pokud turecká vláda nechá pozatýkat řádně zvolené kurdské starosty a na jejich místa dosadí nucené správce z Ankary. Za zcela dodržující unijní normy zřejmě považují i vedení předvolební kampaně formou rozstřílení města Amed/Diyarbarkír z děl a raketometů a zahrnutí přeživších opozičníků zaživa troskami domů pomocí buldozerů a tanků (2015),“ dodává europoslanec.

„Právě tyto zločiny proti lidskosti a porušování demokracie měl Brusel řešit. Smlouva mu k tomu dává mandát – výslovně ukládá Komisi sledovat dodržování demokratických principů v kandidátských zemích. Komise tak však nečiní, protože Turecko je podle řady vyjádření jejích představitelů ‚důležitým obchodním partnerem EU‘,“ uzavírá svůj komentář.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

17:20 Když se to hodí, prosazují lidská práva. Když ne, tak celistvost. Profesor chce skoncovat s dvojím metrem Západu

„Mezinárodní řád založený na pravidlech“, který bývá prezentován jako spojení mezinárodního práva a …