Andrej Babiš slavnostně oznámil, že vyjednal s majiteli NWR řešení pro Důl Paskov. Místo dvou se bude těžit ještě tři roky a místo 1,1 miliardy nedostanou podle Babiše uhlobaroni ani korunu. Jediných šest set milionů půjde na sociální pomoc horníkům.
„Není snad třeba vůbec zmiňovat, že o horníky, jejich práci a byty jde samozřejmě v tomto domnělém koaličním klání našich oblíbených miliardářů až na posledním místě,“ vzkazuje k tomu na serveru Protiproud.cz Petr Hájek. Ve skutečnosti se podle něj mezi Bakalou a Babišem hraje o něco úplně jiného.
Doposud jsme prý byli svědky velkolepého zatloukání, kde Babišova média ze stáje Mafra tajila, že kopou za jeho politickou kariéru, a Bakalovy Hospodářské noviny a Respekt se snažily předstírat, že fungují nezávisle na obchodech a politických konexích jejich chlebodárce. Chvílemi to prý dokonce vypadalo na určitý kartel, kdy obě skupiny budou mlčet i o sobě navzájem a společně pálit do ostatních.
Pak ale Babišova média zaútočila na Sobotkovu roli při privatizaci OKD, která je všeobecně a dlouho známá, jenže vzhledem k zainteresovanosti jednoho z mediálních králů Zdeňka Bakaly na pozici privatizátora se o ní nepsalo. Následně Babiš jako ministr financí odmítl Sobotkův požadavek Bakalovo důlní podnikání subvencovat, a přisadil si i prezident Zeman.
Zatlačeni do kouta museli Bakalovi novináři zareagovat a jejich ostrá reakce podle Hájka definitivně prokázala, že pracují na objednávku svého financiéra. Nedá se však prý čekat mediální válka. To, co sledujeme v médiích, jsou prý jen manévry před dohodou.
Stresy podle Hájka používají zejména ti, kteří si stále ještě naivně myslí, že politika funguje „postaru“. Starolevicový Alexander Mitrofanov a staropravicový Pavel Páral jsou prý očividně nejistí. To, že po sobě začaly střílet mediální sekce obou politických skupin, vedoucích válku o vládu nad koalicí, prý ještě nemusí znamenat, že to od nich dostaly příkazem.
„Oba příklady ukazují, jak zásadně se změnila – a stále mění – situace v českých médiích poté, co hlavní část mainstreamu přešla do rukou `domácích miliardářů`. Dosud panovaly rozpory jen mezi politickými hráči a média, která tyto rozpory vytvářela, jim to zdánlivě `pískala`,“ píše k tomu Hájek. Nyní se média stávají z rozhodčího nepostradatelným spoluhráčem.
Příkladem je prý to, že novináři, doposud povětšinou solidární, začínají útočit i na sebe navzájem. Šefredaktor Respektu Erik Tabery, doposud vzor korektnosti, dnes už píše, že nikdo netušil, že mediální nákupy Andreje Babiše otřesou naší mediální scénou tak zásadně a tak rychle. A redaktor Petr Honzejk do toho všeho zahrnul ještě „účelové spojenectví“ Babiše s prezidentem Zemanem.
Podle Hájka je zjevné, že Babiš je momentálně silnější než Bakala, což znamená velmi pravděpodobný konec premiéra Sobotky. Zato Bakala se s Babišem v zákulisí dohodne a v obou mediálních domech opět zavládne klid zbraní. A tím se jen potvrdí, že současné „mediokracii“ už vůbec nejde o politiku ve smyslu hájení zájmů občanů.
„To, co nyní sledujeme, je proto zajímavé z úplně jiného hlediska: Dosavadní `jednohlas` mediálních elit, zásada, že média se vzájemně nenapadají, protože spolupracují na jediném hlavním plánu – totiž porazit a zničit jakýkoli náznak pravice, potenciální nositelky svobody a demokracie – není u konce,“ píše Hájek. Zároveň je to prý přiznání ubohosti těch, kteří doposud předstírali žurnalistiku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav