Elektronická komunikace s občany roste

17.03.2022 14:35 | Komerční článek

Zavedení bankovní identity, informační kampaň, ale možná i období pandemie spojené s karanténami znamenaly nárůst využití portálů, které občanům zprostředkovávají digitální služby. Nejpatrnější je to na státním Portálu občana.

Elektronická komunikace s občany roste
Foto: Portál občana
Popisek: Obrazovka Portálu občana

Podle informací Ministerstva vnitra evidoval Portál občana k 1. lednu 2021 celkem 385 000 přihlášení, na konci roku už 1 580 841 přihlášení. To znamená více než ztrojnásobení počtu přístupů za jediný rok. Za období od 1. 1. 2021 do 31. 12. 2021 byl také zaznamenán nárůst nových uživatelů o 251 675. K prvnímu lednu minulého roku to bylo 72 200 registrovaných uživatelů, na konci roku už více než 320 tisíc. Z cca 400 služeb, které portál nabízí či zprostředkovává, je nejžádanější výpis z Rejstříku trestů pro fyzické osoby (48 236 žádostí v roce 2021). Výrazný zájem je dále např. o výpis z živnostenského rejstříku (18 642 elektronických výpisů v roce 2021), výpis z bodového hodnocení řidiče (16 000 v roce 2021) nebo o elektronickou žádost o nový řidičský průkaz (16 000 žádostí v roce 2021 od spuštění služby 1. června 2021). 
 
Jednoznačně se projevil nárůst uživatelů Portálu občana po přidání možnosti přihlášení bankovní identitou. Dá se říct, že touto cestou se dnes přihlašují tři čtvrtiny všech uživatelů portálu. Bankovní identita tak vystřídala v pozici hlavní způsobu přihlášení datové schránky, které měly ještě v roce 2020 podíl 56 % na přihlášení.
 
Zvýšený zájem o digitální služby registrovaly v uplynulém roce také územně samosprávné celky. Nárůst přihlášených uživatelů do svého portálu občana zaznamenali například ve Znojmě, a to z 494 na 688, tedy o téměř o 40 procent. V Prostějově počet přihlášených uživatelů dosáhl v roce 2021 na téměř 500 z původních 324, zvýšil se tedy o více než 50 procent. Nejčastějším úkonem, pro který prostějovští občané portál využili, byla žádost o dotaci. Právě pro řešení grantů a dotací se nabízí využití tzv. zastoupení právnických osob, které poskytuje Portál občana Gordic. Za právnickou osobu vždy musí jednat k tomu určená či zmocněná fyzická osoba. Po založení právnické osoby v portálu získá možnost při dalším přihlášení zvolit, zda chce jednat za sebe či za přiřazenou organizaci.
 
Jak je vidět, i tuto oblast, tedy poskytování podpory sportovním klubům nebo zájmovým sdružením na území města či kraje, jde snadno digitalizovat. A je zde určitě velký potenciál, protože třeba bývalá okresní města evidují většinou podobných žádostí o dotace či granty několik set. Ale zajímavých služeb může být na portálu více. V Třešti na Jihlavsku naleznete v detailu poplatku za komunální odpad kromě historie plateb a napojených poplatníků také přehled svozu popelnic s datem a identifikátorem vaší odpadní nádoby.
 

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Komerční článek

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Sliby chyby. Unijní miliardy po povodních nedorazí. A takto to vypadá s pomocí vlády

20:17 Sliby chyby. Unijní miliardy po povodních nedorazí. A takto to vypadá s pomocí vlády

REPORTÁŽ „Chtělo by to změnu legislativy, ať stát může pomáhat postiženým městům a obcím rychleji ne…