Evropská komise plánuje, že letecké společnosti budou muset hlásit emise vyprodukované během letů po Evropě, což vyvolává kontroverze a debaty napříč sektorem.
Plán zahrnuje nejen hlášení emisí CO2, ale i dalších znečišťujících látek, jako jsou oxidy dusíku a síra. Tato opatření mají podle komise snížit ekologickou stopu letectví a přispět ke zlepšení kvality ovzduší. Nařízení by se však měla zatím vztahovat pouze na lety po Evropě, což vzbuzuje kritiku, zejména ze strany nízkonákladových leteckých společností. Ty argumentují, že krátké lety, které provozují, mají menší dopad na životní prostředí ve srovnání s dlouhými zaoceánskými lety, které nejsou v návrhu zahrnuty.
Povinná „hlášení“ však podle některých budou jen prvním krokem. Dalším diskutovaným opatřením je možné zpoplatnění emisí z letectví, o němž má Evropská komise rozhodnout do roku 2027. I zde by se zpoplatnění týkalo pouze letů po Evropě, což aerolinky vnímají jako vytváření nerovných podmínek na trhu.
Ekonomka Markéta Šichtařová, která se dlouhodobě vyjadřuje k ekonomickým dopadům ekologických opatření, varuje před širšími důsledky těchto návrhů. „Leteckým společnostem vadí, že se opatření týká pouze letů v Evropě a nikoliv zaoceánských letů. Argumentují nerovným prostředím. Co většině lidí nedochází je, že zdražení letecké a lodní dopravy pod záminkou emisí povede ke zdražení potravin a veškerého dováženého zboží,“ říká Šichtařová.
Podle Šichtařové mohou tato opatření vést k nárůstu životních nákladů v Evropě, což by mělo za následek zvýšení chudoby. „Evropa bude jediný kontinent světa, kde poroste chudoba. To je pravá, demaskovaná podoba Green Dealu,“ dodává Šichtařová, která letos kandiduje do Senátu v Praze 4 s heslem „vracím pravici její obsah“.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný