V belgické čtvrti Molenbeek se narodí chlapec, jednoho dne se z něj ale stane zloděj a ocitne se ve vězení. A tam přestoupí na islám. Na radikální islám. Proč? Podle Bašty možná proto, že se necítí jako kompletní bytosti v západní společnost. Podle Sigmunda Freuda je člověk sociální bytostí, ale také bytostí sexuální a bytostí smrtelnou. V moderní západní společnosti ale slábnou sociální vzby. Slábne i povědomí o smrti. Téma konce lidského života je potlačováno, naproti tomu sexualita je v maximální možné míře vyzdvihována.
To mladé muže znejišťuje. Muslimská víra jim poskytuje opěrný bod ve světě, kde se vše relativizuje. Ukazuje jim, že i dnes mohou být sociální vazby velmi silné. Muslimské rodiny jsou početné a soudržné. Sexualitu mužů tato víra nijak nepotlačuje a navíc pracuje i se smrtí. Dává jí dokonce i specifický mučednický význam, pokud zemřete ve jménu víry.
„Přitažlivost této ideologie je přímo úměrná míře sociální frustrace a deprivace, jak naznačují konverze k islamismu ve vězeních. Konvertity nepřitahuje náboženství, ale násilí s ním spojené. Nalézají v něm omluvu pro své předchozí a budoucí nezákonné počínání. Logickou odpovědí Evropy by měl být důraz na dodržování zákonů a společnost alespoň formálně spravedlivá, v níž pro všechny platí stejné právo. V praxi to ovšem vypadá tak, že bohatí mocní a chudí násilníci mají z těchto pravidel výjimku. Takhle to naposledy fungovalo v raném středověku. Tak se nedivme, že EU znovu zažívá stěhování národů,“ připomíná Bšta.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp