Fiala, Bartoš a spol.? Nerozumím jim... Expert zničil jejich kampaň. Chyba jako s Čaputovou

22.09.2021 16:18 | Zprávy

Marketingový expert Milan Šemelák tvrdí, že populisté na celém světě budou válcovat liberální demokracii do té doby, než se i ostatní naučí mluvit srozumitelně. „Když se podívám na billboardy opozičních stran v Česku, těm já vůbec nerozumím. Co je to ta změna? To říká každý. Na druhou stranu hnutí ANO jede bomby. Do roztrhání těla. To je bulvár,“ říká Šemelák.

Fiala, Bartoš a spol.? Nerozumím jim... Expert zničil jejich kampaň. Chyba jako s Čaputovou
Foto: Screen Facebook
Popisek: Předvolební spot ANO

Šemelák v rozhovoru pro Český rozhlas na příkladu firem popisoval, co je základem úspěšného marketingu. „To, co nejvíce chybí firmám, je, že se nedívají na zákazníka, ale samy na sebe. A já jako marketingový poradce tam přijdu a nějakými sadami otázek na základě jednoduché metodiky se ptám, jakou má ta konkrétní značka hodnotu pro lidi. A často zjišťuju, že ty firmy vlastně nepotřebují nějaké kreativce a velké konzultační firmy, ony všechna ta data mají samy a stačí o nich jen správně popřemýšlet. Na tom se pak dá postavit ta značka a nikdy to nemůže zklamat, když se k tomu budete vracet,“ vysvětluje Šemelák.

„Takže je třeba dívat se na svět očima zákazníka, očima toho, pro koho to děláte, a ptát se, v čem je pro toho zákazníka ta hodnota. Je to vlastně velmi jednoduchý princip, který je ale složitý v tom, aby ho člověk přijal a poté si ho udržel a neklamal sám sebe,“ říká marketingový expert.

Jen málo lídrů velkých firem podle něj dokáže odpovědět na otázku, co vlastně vytváří pro lidi. „Už první chyba je typ reklamy, kde je napsáno my jsme nejlepší v tom a tom. To je taková korporátština těch nejvyšších manažerů, kteří se předhánějí v tom, v čem všem je ta jejich firma třeba inovativní, ale vlastně vůbec netuší, proč si to ti lidé nakonec kupují, a nejlépe by udělali, kdyby se zeptali nějakého řadového zaměstnance na call centru nebo prodejce, který s těmi lidmi denně mluví,“ radí Šemelák.

Podle Šemeláka tak jednoduše stačí přemýšlet jako koncový zákazník a reklama musí mluvit jejich řečí. „A úplně stejné je to s politickými stranami, kde je tím produktem lídr a program. Problém je, že ti lídři moc nejsou a program je absolutně nesrozumitelný. Je to nějaký intelektuální teoretizování, kterému nikdo nerozumí,“ všímá si Šemelák.

A tak to v současnosti prý funguje po celém světě. „Proč prohrála Hillary Clintonová a celá liberální demokracie? Protože jí lidé vůbec nerozumějí, o čem mluví. Jde o intelektuální přeložení principů demokracie do nějakého programu, který si nikdo nepřečte. Na druhé straně tady máme geniální marketingové manipulátory, kteří si koupí expertizu a jdou na to vyloženě bulvárním způsobem. A ti vyhrávají volby, protože nic mezi tím není,“ má jasno marketingový expert.

V současnosti tak podle něj v zásadě fungují jen dva typy stran, ty intelektuální, kterým nikdo nerozumí, a pak ty geniálně marketingově až bulvárně fungující strany. „Jejich práci sice také lidé nerozumějí, ale mají ta skvělá hesla. Byl to třeba americký prezident Donald Trump, v Česku je to Andrej Babiš, na Slovensku Igor Matovič. Oni umějí pracovat se dvěma základními emocemi lidí, a to je touha a strach,“ vysvětluje Šemelák.

„Barack Obama to se svým ‚yes, we can‘ postavil na touze. Lidé po tom toužili a chtěli s ním jít. Ale to je jeden z mála. Naopak strach jako podstatu svého sdělení dnes využívá stále více politiků. Strach, to znamená třeba, že vám seberou důchod nebo že vám Mexičané znásilní babičku, což vysloveně Trump řekl a slíbil, že postaví tu stěnu. To je geniální populistický tah, protože lidé nerozumějí nějakému teoretizování o demokracii, oni rozumějí bulvárním informacím,“ má jasno Šemelák.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jma

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Co myslíte, že bude nyní s Ukrajinou?

Trump přeci dávno deklaroval, že pomoc Ukrajině omezí. Myslíte, že má Ukrajina bez USA šanci Putinovi vzdorovat? Že EU dokáže pomoc ze strany USA nahradit? Podle mě je toto začátek konce Ukrajiny-bohužel. PS: Myslíte, že se Trupmovi podaří konflikt ukončit, čímž se před volbami chvástal? A proč se o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

16:55 „Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

Že je klobása na adventních trzích za 120 korun, si už tak nějak zvykáme. Dvě deci svařáku za 60 mož…