Jak je známo, Evropská unie chce bojovat proti klimatické změně a do roku 2050 učinit z Evropy emisně neutrální kontinent. Jednou z oblastí, která zřejmě padne za oběť této snaze, je cestování letadlem, minimálně to vnitrostátní. V květnu začal platit zákaz ve Francii, která ho má definovaný tím stylem, že cesta, která by vlakem trvala do dvou a půl hodin nesmí být absolvována letadlem. A Francie hodlá bojovat i se soukromými tryskáči, jejich ministr dopravy uvedl, že stát nemůže tolerovat superboháče létající v soukromých letadlech, když veřejnost musí snášet omezení kvůli snaze snížit emise.
Podle serveru Euronews se o zákazu leteckého cestování vně státu hovoří i v jiných zemích, například ve Španělsku. Kromě toho, Rakousko dalo podmínku svým aerolinkám, že jim sice poskytne podporu kvůli covidu, ale jen pokud zruší všechny linky, kde by cesta vlakem trvala méně než tři hodiny. V praxi tím byla zrušena jediná, trasa Vídeň–Salzburg. Německo a Belgie tyto lety zase více daní.
Podle studie z minulého roku přispívá letecká doprava ke globálnímu oteplování celými čtyřmi procenty, což je více než individuální emise většiny zemí. Kromě CO2 produkuje spalování leteckých paliv i další zplodiny, které ovlivňují atmosféru, a tedy i změnu klimatu. Letadlo odhadem vyprodukuje za hodinu stokrát více oxidu uhličitého než autobus nebo vlak.
Jenže zatímco v Evropě se omezuje, v Indii letecká doprava zažívá nefalšovaný boom, na kterém vydělá společnost Airbus. Jak informovala stránka Indian Aerospace Defence News, indické aerolinky IndiGo si od této společnosti objednaly pět set strojů A320.
Holy Macaroni??
— Amit Kshatriya (Sha-Tree-Yaa) (@amitarunk) June 20, 2023
Can you believe that?
While European countries are reducing short-duration flights, Asian buyers are breaking records for purchasing new airplanes.
The aviation sector is booming in India. I have experienced it myself. Very efficient operations and is quite… https://t.co/mKgq07C1Zx
Jak nejen tento účet, ale i řada dalších upozorňuje, toto je největší objednávka letadel v celé historii. Kromě toho, druhá největší objednávka letadel je také z Indie, indické Air India si objednaly 470 letadel. Teprve na třetím místě jsou American Airlines, které si objednaly 460 strojů, a to v roce 2011. Pro srovnání, České aerolinie mají jen jeden Airbus 320-200 a mají ho zapůjčený od leasingové společnosti.
Largest Commercial Airplane Orders in History:
— Indian Business Gurus (@IndBizGuru) June 20, 2023
1. ????Indigo Airlines: 500 aircraft (2023)
2. ????Air India: 470 (2023)
3. ????American Airlines: 460 (2011)
4. ????Indigo Airlines: 300 (2015)
5. ????United Airlines: 270 (2021)
Note:
The US-based private equity fund, Indigo Partners,… pic.twitter.com/wJIWKcV51a
Airbus A320 pochází z konce osmdesátých let, poprvé vzlétl v únoru 1987, o rok později už jej do flotily zařadily aerolinky Air France. Kapacita letadla je 186 cestujících. U leteckých společností slouží dodnes a z této rodiny bylo dosud vyrobeno 10 798 strojů.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Šebesta
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.