„V lednu 2013 jsem začal pracovat pro oddělení komunikace ANO. Tou dobou mělo hnutí, tehdy ještě doplněné číslovkou 2011, preference zhruba 0,02 procenta. O předsedovi Andreji Babišovi jsem věděl něco málo z článků, které jsem si přečetl před přijímacím pohovorem. Byl spíš formální, přijali mě jako složku tříčlenného on-line týmu – jako blogera. Potřebovali si jen ověřit, jestli existuji a umím číst a psát. Náš tým byl už několikátý v pořadí, který měl ANO vytáhnout nahoru. Předpokládal jsem, že moje mise bude trvat tři čtyři měsíce a pak mě vyhodí. Nakonec jsem tam byl deset měsíců a nevyhodili mě. Po volbách jsem odešel,“ zavzpomínal na své začátky Šplíchal.
Popsal, jak objížděl krajské sněmy a psal krátké reportáže na web hnutí. „Zpátky do Prahy mě a fotografa vozil autem Jaroslav Faltýnek, se kterým byla zábava. Dalo se s ním bavit skoro o všem, a navíc se u něj v autě smělo kouřit. V kanceláři jsem dával dohromady podklady pro infografiky jako ‚Babiš vs. čeští politici‘ nebo ‚úpadek českého zemědělství‘, které nakonec nikdy nevznikly,“ zmínil. Dělal i rozhovory se členy, kandidáty a VIP podporovateli hnutí.
Původní text ZDE.
„Tým (produkce, kreativa, PR) se během roku pořád rozšiřoval. Na začátku mělo komunikaci na starosti asi sedm lidí, administrativu pět. Koncem prázdnin 2013 jich bylo dvacet nebo třicet, v závěru už jsem ani všechny neznal jménem. V červnu se kancelář ANO přesunula z Chodova, z budovy hned vedle sídla Agrofertu, do centra Prahy na Panskou,“ uvedl Šplíchal s tím, že Babiš marketérům příliš nedůvěřoval, tak najímal nové lidi do čela. „Zároveň takřka nikoho nevyhazoval, a počet nadřízených se tak stále zvyšoval,“ dodal.
Podle svých slov se staral také o mediální pokrytí regionů. „Části členů jsem říkal okamurovci. Lidé, kteří byli ochotní poslouchat Tomia Okamuru, ale z neznámých důvodu viděli v Babišovi příhodnější osobnost. Stěžovali si na Romy, tvrdili, že Okamura dělá lepší kampaň, a dožadovali se zajištění politické podpory od Daniela Landy,“ řekl a vyjmenoval ještě pozitivní evolucionisty či náhodné kariéristy.
Vedle těchto „standardních“ členů pak prý existovala i paralelní struktura – lidé z Agrofertu, kteří byli zároveň členy hnutí a jimž Andrej Babiš spíš důvěřoval.
„Andrej Babiš byl pro mě šéf mých šéfů. Vídal jsem ho sice relativně často, ale mluvil jsem s ním jen párkrát a tak krátce, že se to jako ‚s někým mluvit‘ nejspíš ani nepočítá. Věděl jsem, že nemá rád lidi, kteří kouří před barákem místo práce (‚kouřit si máte nechat doma večer‘), a vstává extrémně brzo ráno (to jsem si několikrát ověřil),“ popsal.
„V nejostřejší fázi kampaně na podzim stáhl Babiš kancelář ANO z centra zpátky na Chodov do areálu, kde sídlil i Agrofert. Na centrálu jsem se v téhle fázi ale skoro nedostal, protože jsem byl s Babišem na předvolebních cestách. Na září naplánovaná zkušební tour po republice byla nakonec tour ostrá, předvolební. Babiš s různými řečníky projel všechna krajská města a Prahu,“ sdělil dále Šplíchal.
Marketing v ANO, tak jak jej zažil, byl podle jeho slov pozorný a skoro „zaměřený na člověka“. „Když se psal text dopisu, který Andrej Babiš posílal do každé české domácnosti, ve skupině se hodnotil efekt tohoto prostředku. Cílem byli zejména senioři, pro které může být podobný dopis událostí: Budou si o ní pár dní povídat, nechají ho ležet na stole v kuchyni a promluví o tom i s dospělými dětmi, když k nim přijdou na návštěvu,“ sdělil, že profesionální přístup byl patrný i v důrazu na detail.
„Marek Prchal byl schopný se skoro hádat dokonce s Babišem, aby prosadil toho správného fotografa, který udělá billboardy. Energicky hlídal každou fotku, která šla ven," zmínil také Šplíchal s tím, že se mu Prchal jednou svěřil, že si myslí, že dobře a slušně komunikující kampaně můžou zlepšit celou společnost.
„Co si pamatuji z konverzací s kolegy v té době, nikdo úplně nevěřil v tak velký úspěch, jakého ANO nakonec dosáhlo. Když jsem se o tom jednou bavil s naší politoložkou v hospodě, říkala, že pět procent by mělo klapnout. Zároveň ale měla úplně mylný odhad, co se týče prostředků na kampaň. Pamatuji si konverzaci v kanceláři, kdy říkala, že za sto milionů se dá udělat pěkná kampaň, na což Faltýnek řekl, že k dispozici je mnohem víc peněz. Klidně tři čtvrtě miliardy. Možná si dělal legraci, nevím,“ vyprávěl dál.
Závěrem se pak zmínil i o večírku po úspěšných volbách, kdy třeba mimo jiné zachytil hádku manželky ministra obrany Martina Stropnického s Monikou Babišovou. „Tvrdý alkohol ale Babiš na akci zakázal. Víno stačilo,“ podotkl na konec.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef