Hon na řidiče? To je lež, rozčiluje se ministr Kupka. My nabízíme celý příběh

10.09.2024 18:19 | Monitoring

Minulý čtvrtek vyvolaly rozruch představené plány ministra dopravy, podle kterých má být výrazně přísněji kontrolován technický stav vozidel, zejména vypouštěné emise. Po obavách, že v kontextu dalších opatření Green Dealu půjde o „hon" na stará vozidla, ministr Kupka vydal neobvykle ostré prohlášení, ve kterém všechny tyto fámy označil jako lež. ParlamentníListy.cz mají oficiální vyjádření ministerstva, které dělá jasno, co vlastně ministr chce prosazovat.

Hon na řidiče? To je lež, rozčiluje se ministr Kupka. My nabízíme celý příběh
Foto: Hans Štembera
Popisek: Martin Kupka

Po volbách do Evropského parlamentu zaznívala ujišťování, že nejspíš dojde k revizi cílů i cest, které si Evropská komise stanovila pro Green Deal.

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák ale v neděli u Václava Moravce naznačil, že ze slov Ursuly von der Leyenové pochopil, že „velmi decentně říká, že na Green Dealu se nic měnit nebude“.

„Před pěti lety bylo nejvíc sexy téma ochrana planety, mladí to chtěli, aby se něco dělalo pro záchranu. Firmy lákaly své zákazníky, jak jsou zelené. A najednou je tohle téma téměř tabu, nikdo nemá odvahu ho vytáhnout a staví se, podle mého nesmyslně, proti konkurenceschopnosti Evropy vůči Americe a Číně,“ začal u Moravce zostra ministr Dvořák.

Pak uznal, že ve vládě je se svými postoji „tak trochu disentní“, protože ostatní ministři reflektují výsledek voleb, ve kterých posílily „antizelené akcenty“. Z jeho pohledu je to nezodpovědné. Pak se ohradil proti pojmu „zelené šílenství“ a své spoludiskutující vykládal, že jako dědeček od čtyř vnoučat sdílí starost o budoucnost planety.

A nakonec uvedl, že boj proti Green Dealu je v ruském zájmu.

„Zdražování pohonných hmot samozřejmě přijde, jestli to bude o dvě koruny, tři koruny, o pět či o deset, to já teď nevím. O třicet to nebude. Chci říct, že cílem těchto opatření není, aby se lidem hůře žilo, ale aby spotřebovávali méně fosilních paliv a mimo jiné abychom také nedávali vydělat Rusku, které je největším producentem fosilních paliv, na nichž jsme dlouhodobě byli závislí a teď se toho pomalu a těžko zbavujeme,“ řekl do kamery.

Zvýšení cen pohonných hmot, zdůvodňované tím, že nedáme vydělat Rusku, bylo pro mnohé silné kafe. A to i z vládní koalice.

Ekonomický expert opoziční SPD Radim Fiala rovnou mluvil o „velkém resetu v plném provozu“.

 

 

„Zdražením pohonných hmot se zdraží i služby a zboží, které se musí dovézt od výrobce ke spotřebiteli. Budete jíst brouky a nebudete nikam jezdit, ale zbyteční ministři zbytečných ministerstev příkladem nepůjdou. O to víc však budou mudrovat,“ napsal na síti X.

Hon na řidiče? Lžete, vzkazuje ministerstvo

K regulaci množství vozidel na silnicích ale neslouží pouze ceny pohonných hmot, ale primárně kontrola způsobilosti vozidel, všeobecně známá pod názvem „technická“. Kontroly prováděné v pravidelných intervalech na Stanici technické kontroly jsou ale podle Ministerstva dopravy čím dál pochybnější a je třeba se zaměřit na jejich důslednější kontrolu.

Ministr dopravy Martin Kupka v minulém týdnu představil plán na zpřísnění kontrol nejen fungování STK, ale technického stavu vozidel obecně. Současně hovořil o tom, že od 1. 7. 2025 má za tím účelem být zřízena nová Inspekce silniční dopravy, která má mít šířeji definované pravomoci.

Hlavním důvodem jsou podle něj podvody na stanicích STK, o kterých si podle ministra „cvrlikají vrabci na střeše“.

Intenzivnější kontroly ale nebudou probíhat jen směrem ke stanicím STK, ale i směrem k řidičům. Ti podle ministra často zanedbávají péči o svá vozidla a výsledkem je, že ta kvůli tomu v mezidobí mezi kontrolami přestanou splňovat limity.

Čelit tomu Ministerstvo dopravy chce důslednějším uplatňováním současných možností kontroly a zavedením několika nových.

„Získají pravomoc samostatně zastavovat vozidla, ukládat pokuty a vybírat kauce, které se zvýší ze 100 tisíc na 200 tisíc korun. Budou mít také oprávnění zadržet řidičský průkaz a registrační značku,“ avizoval Martin Kupka.

Mezi pravomocemi Inspekce by měla být i možnost zabránit další jízdě vozidla, které testem neprojde.

Chceme důslednou kontrolu a hlavně, aby tu nebyla auta, která překračují limity a nemusí je překračovat, stačí aby jim majitelé věnovali péči," řekl také ministr.

„Některé kontrolní mechanismy již máme a musíme je jen intenzivněji využívat. Jiné musíme doplnit,“ uvedl ministr Martin Kupka ve čtvrtek.

Téhož dne bylo o tématu informováno ve večerních Událostech. Večer pak probíhala debata před krajskými volbami, kde projevili údiv i lídři kandidátek.

Hned následujícího dne vydalo Ministerstvo dopravy tiskové prohlášení: „Jasně říkáme, že chystaná opatření zaměřujeme na chybující, nebo dokonce podvádějící stanice, rozhodně ne na běžné řidiče. Jestli někdo oznámené změny interpretuje jako hon na řidiče, a zvláště na řidiče starších vozů, tak prostě lže.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Vosáhlo

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

jak si ta kupka hnoje představuje péči o vozidlo mezi kontrolami STK,, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusepink panter , 10.09.2024 18:38:00
když si člověk není bez speciálního nářadí schopen prakticky ani vyměnit žárovku, o nemožnosti jakéhokoli seřizování bez speciálních softvérových programů a přístrojů nemluvě? To podle toho tajtrdlíka budeme muset jezdit dvakrát týdně do servisu na nějaké měření? Staré přísloví říká : "Dej volovi moc a vymyslí lejstro". Lejstrem ve své době byl myšlen nějaký příkaz, zákaz nebo zákon.

|  19 |  0

Další články z rubriky

Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

4:44 Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

Na konci listopadu uplyne půlroční lhůta, o které Otakar Foltýn opakovaně hovořil jako o limitu svéh…