Stěžující strany chtějí, aby kasační stížnost měla odkladný účinek, řekl ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Ke stížnosti se následně přidal i CzechToll. Podle Kapsche jde však jen o zdržování celého dění kolem mýta.
Úmysl podat kasační stížnost oznámil již v červenci ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), včera na podání upozornila Česká televize. Ministerstvo následně stížnost potvrdilo. "S rozhodnutím Krajského soudu v Brně nesouhlasíme, je tedy naší povinností náš postoj hájit," řekla ČTK mluvčí ministerstva Lenka Rezková.
"Podali jsme ji současně s ministerstvem," uvedl Švanda. Ke kasační stížnosti se přidalo také vítězné konsorcium z mýtného tendru CzechToll/SkyToll miliardáře Petra Kellnera. Ať už spory o mýto dopadnou jakkoliv, jedinou jistotou je, že stát za mýto zaplatí několikrát. Pokud výsledek výběrového řízení protlačí silou, což v současnosti dělá, čeká ji s jistotou ze strany rakouské společnosti Kapsch mezinárodní arbitráž a zaplacené miliardy za zmařenou investici. Tvrdohlavé chování státních úřadů proto už překvapuje také nejednoho nejen opozičního politika, kteří se ptají, kdo bude pokutu platit a kdo za ni bude zodpovědný.
„Kasační stížnost je legální opravný prostředek, který ale nemá odkladný účinek na výkon rozsudku. Soud pravomocně rozhodnul, že mýtná smlouva mezi ministerstvem dopravy a CzechTollem byla loni uzavřena v rozporu s předběžným opatřením, a je tedy od počátku neplatná,“ zdůrazňuje David Šimoník, mediální poradce Kapsch.
„Touto stížností chtějí oba subjekty pouze získat čas, aby naplnily jednoduchý scénář – zdržovat až do spuštění nového systému, kdy už budou moci prohlásit, že se sice staly určité protiprávnosti, ale už nejdou efektivně napravit.“
„O odklad vykonatelnosti rozsudku požádal ÚOHS i ministerstvo dopravy Nejvyšší správní soud už v případě našeho prvního vítězného rozsudku z půlky května. A přestože jim soudci NSS nevyhověli, antimonopolní úřad rozsudek stejně nevykonal. Oba subjekty veřejné moci se rozhodly raději destruovat právní stát, jen aby nemusely uznat, že v minulosti udělaly chyby,“ upozorňuje David Šimoník z Kapsche.
Kapsch podal proti postupu a rozhodnutí ÚOHS již dvě žaloby. V první požadoval znovu prošetřit námitky směřované k ÚOHS proti podmínkám mýtného tendru. Jde například o námitku, která se týkala porušování zásady rovného zacházení. V tomto případě Krajský soud v Brně Kapschi vyhověl v květnu. ÚOHS podal kasační stížnost, která není dosud vyřešená. Návrh na odkladný účinek NSS zamítl a Kapsch v pondělí podal další žalobu proti nečinnosti ÚOHS.
Ve druhém sporu, kterého se týká i včerejší kasační stížnost, Krajský soud v Brně také vyhověl žalobě Kapsche, v níž se domáhal toho, aby ÚOHS znovu přezkoumal smlouvy státu s konsorciem SkyToll a CzechToll a zakázal plnění smlouvy.
Konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll uspělo ve sledovaném mýtném tendru s nabídkou na desetiletý provoz za 10,75 miliardy korun. Na pozici správce mýta tak má na konci roku vystřídat společnost Kapsch.
"Kapsch vybudoval a posledních 13 let provozuje mikrovlnný systém za řádově 30 miliard korun. CzechToll poskytne modernější systém na širší síti silnic a dálnic a jeho desetiletý provoz za 7,2 miliardy. S ohledem na jednoduché porovnání cen je nejvyšším zájmem České republiky, aby byl mýtný systém společnosti CzechToll spuštěn," řekl v červenci ČTK mluvčí CzechToll Miroslav Beneš.
Tato čísla ale také zásadně Kapsch rozporuje.
„Zástupci CzechTollu účelově matou veřejnost. V uváděných částkách nějak pozapomněli na miliardy za výstavbu toho nového a zbytečného mýtného systému, když už má stát jeden v majetku. Zapomněli také na 1,25 miliardy korun za půlmilion palubních jednotek, když stejný počet těch funkčních stát vyhodí do koše. Nezapočítali ani 3 až 7 miliard korun (dle NKÚ) za likvidaci stávajícího mýtného systému. Nejvýhodnější alternativou pro stát tak bylo a je zůstat u provozování stávajícího státního mýtného systému, který již daňoví poplatníci zaplatili a který bez dalšího může vybírat mýto příštích deset let o miliardy levněji, než je nabídka CzechTollu,“ říká David Šimoník a dodává: „Buď je Česko nejbohatší stát na světě, takže může každých deset let vyhodit do koše funkční a moderní mýtný systém a postavit místo něj nový, nebo jde o miliardovou zlodějnu za bílého dne.“
Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, průběžně modernizovaný systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně.
![](/Content/Img/content-lock.png)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas