Podle průzkumu pouze osmnáct procent dotázaných německých obyvatel hledí do budoucna s optimismem a sebevědomím. Naopak padesát procent dalších se dívá do budoucnosti skepticky. Ve srovnání s loňským rokem přitom optimisticky hledělo do budoucna 45 % respondentů. Podle analýzy tak většina Němců propadá úzkosti a strachu z věcí příštích.
Renomovaný futurolog a politický a ekonomický poradce Horst Opaschowski zastává názor, že je to tím, že Němci jednoduše nedůvěřují vládnímu programu pro řešení uprchlické krize. Podle něj počet běženců, kteří proudí do Německa, nekontrolovatelně roste, a nálada ve společnosti se tím kontinuálně horší.
Průzkum společnosti Ipsos dále ukázal, že se většina Němců domnívá, že uprchlická krize přerostla politikům přes hlavu. Podle šestapadesáti procent politici aktuální výzvy zvládají čím dál méně. Větší skepse existuje v obcích s méně než pěti tisíci obyvateli, kde už nečeká politické řešení 66 procent respondentů. Opaschowski tento fakt víceméně potvrzuje a říká, že se víra v politiku obecně zhoršuje a poprvé po řadě let hledí většina Němců na nový rok spíše se strachem než s důvěrou. Počet pesimistů výrazně převyšuje optimisty.
Kritika zahraničního tisku
Z průzkumů nevycházejí dobře ani německé sdělovací prostředky, u kterých v posledních měsících výrazně klesla důvěra. Z aktuálního průzkumu Demoskopického institutu v Allensbachu (IfD) vychází, že se zpravodajstvím mainstreamových médií o uprchlické krizi je zcela nebo částečně nespokojena více než polovina Němců, a to přesně 51 procent. Mnozí prý mají dojem, že zpravodajství je jednostranné, zavádějící či neúplné, a hruba každý druhý si stěžuje, že se vynechávají důležitá fakta. Naopak kladně hodnotí německá média pouze pětadvacet procent dotázaných.
Podle IfD pak hesla o lživém tisku, která skandují například příznivci hnutí Pegida (Vlastenečtí Evropané proti islamizaci Západu), považuje za oprávněné třiapadesát procent těch, kdo mají pocit, že jim média přinášejí falešné informace.
Kriticky se k práci německých sdělovacích prostředků nicméně stavějí i některá renomovaná západní média. Například švýcarský list Neue Zürcher Zeitung (NZZ) hovoří doslova o jednostrannosti, odhlížení od faktů, kamuflovaném zpravodajství, propagandě vítací kultury, morální a emocionální extázi, ztrátě kritického odstupu a snaze dostat domácí pod tlak a vychovat je ke kladnému přijímání uprchlíků. „Ze zpravodajství o uprchlících se stala kampaň,“ uvedly švýcarské noviny.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jzd