Kapsch: Ministr dopravy Kremlík u nového mýta od Kellnerova CzechTollu přiznává reálné snížení výběrů

24.07.2019 13:01 | Zprávy

Nový mýtný systém stojí daňové poplatníky miliardy navíc, ale žádné benefity pro státní kasu nepřinese. To vyplývá z prohlášení ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO). Podle něj se má v roce 2020 vybrat od kamionů na takřka dvojnásobné zpoplatněné síti pouhých 12 miliard korun. Stejnou částku by přitom v příštím roce vybral i stávající plně funkční mýtný systém v majetku státu. Ten však vlastní systém navzdory celoevropským trendům jednoduše zcela nehospodárně a bez ohledu na vzniklé finanční ztráty vypne.

Kapsch: Ministr dopravy Kremlík u nového mýta od Kellnerova CzechTollu přiznává reálné snížení výběrů
Foto: mytocz.eu
Popisek: Mobilní kontrola výběru mýtného - ilustrační foto

„Letos očekáváme roční výběr mýta na stávající zpoplatněné síti kolem 11,2 miliardy korun, v příštím roce bychom při pravidelném meziročním nárůstu atakovali 12 miliard,“ říká David Šimoník, mluvčí firmy Kapsch, která dodala a pro stát provozuje stávající mýtný systém. Podle něj se na tom jasně ukazuje nejen nesmyslnost rozšiřování mýta na silnice nižších tříd navzdory protestům místních samospráv, ale i zbytečnost výměny fungujícího a splaceného mýtného systému. „Ministerstvo zaplatí miliardy za nový systém, rozšíří jej nesmyslně na silnice nižších tříd, zvýší provozní náklady, a nevybere ani korunu navíc. Bude to pro stát skutečně výhodné?“ ptá se Šimoník.

Celých 1,5 miliardy korun z ročních 12 miliard má tvořit výběr mýta na nově zpoplatněných silnicích 1. tříd. I to je ale částka, která vyvolává přinejmenším pochybnosti. „Propočtem dopravních intenzit na konkrétních jedničkách spolu s mýtnými tarify se bude roční výběr pohybovat reálně kolem 900 milionů korun,“ doplňuje David Šimoník. Dokonce i provozní náklady nového mýtného systému od skupiny PPF budou podle slov ministra Kremlíka zřejmě nakonec vyšší než setrvání u provozu stávajícího státního mýtného systému. Ministr mluvil o desetině z ročního výnosu u nového systému (miliardu dvě stě tisíc), provoz současného mýtného systému by však přišel na pouhých 890 milionů korun za rok.

Absurdní na rozšiřování mýta do regionů je, že způsobí pouze chaos na tamních silnicích (viz České a německé obce u hranic založí iniciativu proti kamionům), peníze z mýta na silnicích 1. tříd zaplatí hlavně místní podnikatelé či provozovatelé veřejné autobusové dopravy. Představuje to další daňovou zátěž pro venkov.

S ohledem na trend dosavadních výběrů mýtného za posledních 5 let (viz tabulka) je zřejmé, že nový systém sice přinese jinou technologii pro výběr mýtného, ale jinak nic. Tedy až na vyšší provozní a pořizovací náklady, navýšené o umrtvení stávajícího systému v hodnotě minimálně 3 miliard Kč. „Takový způsob hospodaření a rozhodování se zdá být velmi podivným,“ uzavřel David Šimoník z Kapsche.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pas

Ing. Jan Volný byl položen dotaz

Naše životní úroveň a mzdy

Fialově tvrzení, že budeme mít v dohledné době mzdy jako v Německu snad nevěří nikdo, maximálně tak on sám, i když i o tom pochybuju. Můj na vás ale zní, proč tomu tak je? Proč je u nás životní úroveň nižší a stejně tak i platy? Přitom co se týká cen, tak ty jsou u nás mnohdy vyšší nebo srovnatelné ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ukrajina, o to jde. O čem se mlčí kolem milosti pro Bidenova syna

7:40 Ukrajina, o to jde. O čem se mlčí kolem milosti pro Bidenova syna

Za měsíc se Donald Trump ujme vlády. Do té doby ale stále vládne Joe Biden, který včera plně využil …