Kapsch nabídl pohotovostní provoz starého mýta, stát to nepřijal

27.11.2019 13:15 | Zprávy

Současný správce mýta společnost Kapsch nabídla v minulých dnech státu pohotovostní provoz stávajícího systému do konce letošního roku. Ministerstvo dopravy však nabídku nevyužije. Na dotaz ČTK to dnes řekla mluvčí ministerstva Lenka Rezková.

Kapsch nabídl pohotovostní provoz starého mýta, stát to nepřijal
Foto: mytocz.eu
Popisek: Mobilní kontrola výběru mýtného - ilustrační foto

Nový satelitní mýtný systém začne fungovat 1. prosince a jeho spuštění mohou provázet kvůli pomalým registracím několikakilometrové kolony u hranic.

Společnost Kapsch nechtěla informace o nabídce komentovat. „Obecně jsme však již v minulosti upozorňovali, že startovat nový mýtný systém v nejsilnějším předvánočním období je zbytečný hazard,“ řekl dnes ČTK mluvčí Kapsche David Šimoník.

Ministerstvo dopis s nabídkou adresovaný ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi (za ANO) ČTK potvrdilo. Zároveň však uvedlo, že obsaženou nabídku nevyužije. „Neexistuje právní titul, jak bychom si u Kapsche mohli něco takového sjednat. A nebylo by odůvodnitelné zakládat výdaj na záložní mýtný systém, když tu máme systém zcela nový, jehož provoz si budeme platit,“ uvedla Rezková. Upozornila, že nový systém byl úspěšně otestován a stát jej převzal do vlastních rukou.

Část stávající technologie se tak začne počátkem prosince demontovat. Některé části mikrovlnného systému, zejména 49 mýtných bran, bude nová technologie využívat ke kontrole. „Nelze tedy technicky zajistit, aby běžely oba systémy vedle sebe,“ dodala mluvčí.

Nové satelitní mýto začne fungovat v neděli. Týden před jeho spuštěním do něj bylo přihlášeno 274.000 vozidel, stále tak scházelo přes 180.000 aut z celkem očekávaného počtu. Kvůli pomalým registracím tak na dálnicích, zejména u hranic, hrozí mnohakilometrové kolony. Nejhorší situace může nastat u Lanžhota na Břeclavsku na česko-slovenských hranicích, kde se podle dopravního modelu společnosti CzechToll mohou tvořit kolony až ke 12 kilometrům.

CzechToll, který bude novým správcem mýta, kvůli tomu posílil kapacitu obchodních míst, kde se dá zaregistrovat do systému. Vytvoří tak dočasná registrační místa, mezi případnými kolonami se budou pohybovat také registrační auta. Provoz budou koordinovat také posílené policejní hlídky.

Mýto bude fungovat na celkem 2300 kilometrech. Vedle současných 1400 kilometrů se od ledna mýto rozšíří na dalších 860 kilometrů silnic první třídy. Podle ministerstva se výnosy z mýta zvýší zhruba o 2,5 miliardy korun ročně. V roce 2018 stát na mýtu vybral kolem 10,8 miliardy korun.

Nové mýto bude provozovat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll, které zvítězilo v tendru na nový mýtný systém a jeho provozovatele loni. Uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Nahradí tak dosavadní mikrovlnný systém, který funguje od roku 2007 a provozovala ho společnost Kapsch.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

plk. Ing. Zdeněk Nytra byl položen dotaz

změna kurzu

Dobrý den, chápu vás dobře, že vy nemáte problém s tím, když ODS ústy jejího předsedy dává nereálné sliby? V čem se ale pak lišíte od populistů, kterých je v parlamentu dost? Co se stalo s kdysi pragmatickou stranou, která hájila zájmy živnostníků a byla i racionální a často oprávněně kritická k EU,...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Drulák: Nápravu přinese změna režimu. Státu mají patřit klíčové sektory

8:28 Drulák: Nápravu přinese změna režimu. Státu mají patřit klíčové sektory

„Domníváme se, že skutečnou společenskou nápravu nepřinesou jedny volby, ale že je třeba pracovat na…