Ministerstvo se totiž rozhodlo už v rámci probíhajícího kvalifikačního kola mýtného tendru vydávat prakticky komukoliv na požádání kompletní technickou dokumentaci k živému mýtnému systému. „Rozdávají na USB discích více než 70 tisíc stran citlivé dokumentace komukoliv, kdo si o ně požádá. To je nelogické, nedomyšlené a krajně hazardní,“ říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která státu ručí za bezvadný provoz mýta do konce roku 2019.
Dodatky k mýtným smlouvám z léta 2016 řešily tuto otázku naprosto přesně – Kapsch souhlasil, že citlivé informace o živém systému budou zpřístupněny až kvalifikovaným uchazečům, a to pouze k nahlédnutí v zabezpečeném režimu například formou „data roomu“. V době zvýšeného počtu hackerských a teroristických útoků po světě tak Ministerstvo dopravy ohrožuje nejen kyberbezpečnost vlastního mýtného systému, ale porušuje i platnou smlouvu s firmou Kapsch.
Elektronický mýtný systém je klasifikován jako významný informační systém státu, protože shromažďuje strategická data, osobní údaje občanů, ale i uživatelů zpoplatněných komunikací z celého světa.
Současný postup Ministerstva dopravy a jeho poradce zásadně narušuje bezpečnost mýtného systému. „Být hackerem, který si chce vydělat a poškodit stát, už netrpělivě stojím frontu před ministerstvem a bez problémů se dostanu k bezprecedentním přístupovým datům,“ upozorňuje na rizika Karel Feix.
Kapsch je nucen podniknout k ochraně systému, který státu přináší každoročně miliardy korun, veškeré možné právní kroky včetně stížnosti k Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) či podnětu k Národnímu bezpečnostnímu úřadu (NBÚ). Podle Feixe bude Kapsch, pokud se nezastaví tento masivní únik citlivých dat o stávajícím mýtném systému, moci nadále jen obtížně garantovat bezpečnost mýtného systému a jeho bezporuchový provoz pro další roky.
Přístupem státu dochází kromě prolomení bezpečnosti důležitého systému také k porušení smlouvy, kterou Ministerstvo dopravy uzavřelo se společností Kapsch. Firma přistoupila na mýtné dodatky, které řešily zpřístupnění dokumentace k systému, jen za podmínky maximálně zabezpečeného zacházení s ní. Takto dochází k širokému ohrožení zdárného provozu mýta, za které ručí právě Kapsch a jeho subdodavatelé. Kapsch podle generálního ředitele počítá s tím, že bude ministerstvem lacině nařčen z komplikování výběrového řízení.
„Je ale nemyslitelné, abychom k tomu mlčeli a pak jako provozovatel nesli spolu s daňovými poplatníky důsledky nedobře připraveného tendru,“ vysvětluje šéf Kapsche Karel Feix.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas