„Za funkčního období současné vlády není možné počítat se zvýšením televizních a rozhlasových poplatků. Koncesionářské poplatky naše vládní koalice zvyšovat nechce. Je zapotřebí to v současné době takto otevřeně říct. Myslím, že jsou k tomu správné důvody,“ řekl v červenci minulého roku v pořadu Otázky Václava Moravce ministr kultury Martin Baxa. Uplynulo jen něco málo přes rok od tohoto sdělení, funkční období Fialova kabinetu je sotva v polovině a veřejnost se ústy stejného politika dozvídá, že tomu bude přesně naopak. Tedy že se takzvané koncesionářské poplatky zvýší, ty televizní o 25 korun na 160 korun měsíčně a rozhlasové o deset korun na 55 korun za měsíc. A aby si na Kavčích horách a na Vinohradské mohli výskat ještě víc, vzroste až o 230 tisíc i počet plátců, protože by nově měli koncesionářské poplatky hradit i ti, kteří mají zařízení umožňující příjem veřejnoprávních médií – tedy i mobil, tablet nebo počítač.
Dokonalý názorový obrat šéfa resortu pochopitelně žádné velké nadšení ve veřejnosti nevyvolal. Ještě více než skutečnost, že si v době úsporných balíčků a deklarování utahování opasků zrovna Česká televize a Český rozhlas budou moci opasky povolit, rozhořčilo spoustu lidí to, že i jen vlastnictví mobilu schopného přijímat vysílání ČT a ČRo bude znamenat povinnost platit za produkci obou médií 215 korun měsíc co měsíc. Své odmítavé postoje daly nyní najevo i velké komerční televizní skupiny. Asociace komerčních televizí, která sdružuje skupiny Nova, Prima a Óčko, to napsala Ministerstvu kultury. Přidali se i vydavatelé zastoupení v profesních asociacích Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a Unie vydavatelů (UV), kteří požadují po vládě stažení této novely z legislativního procesu.
O jakou odpovědnost má jít? Za politiku Evropské unie?
Argumentují tím, že v rámci informačního prostředí, které se stále více přesouvá do online prostředí, musejí v rámci rovnováhy fungovat vedle veřejnoprávních také silná soukromá média. Vydavatelé poukázali na to, že na rozdíl od veřejnoprávních soukromá média podléhají tržním principům a o své příjmy musejí proto v rámci konkurenčních mechanismů soutěžit. Ve spojení s kontinuálním přesunem působení veřejnoprávních médií do internetového prostředí a navrhovaným rozšířením výjimek z umísťování online reklamy, která je pro financování médií zcela stěžejní, se vydavatelství obávají toho, že by navržené úpravy mohly mít v důsledku velmi negativní dopad na soukromoprávní média, která tvoří nezbytnou součást mediálně-informační scény.
Tím ale výhrady vůči novele zdaleka nekončí. I když se veřejně diskutuje jen o změnách v poplatcích, nejde jen o ně. Návrh Ministerstva kultury například zavádí nový pojem ‚odpovědný přístup‘. Ten přitom nijak nedefinuje, a tak se může snadno stát ideologickým nástrojem v rukách státní moci, a proto budí zcela důvodné obavy. „Jedná se o termín čistě ideologický, který do zákona nepatří. Zavádí totiž nástroj, jímž lze požadavek objektivity, vyváženosti a všestrannosti kdykoliv omezit. Právě s odkazem na povinnost postupovat ‚odpovědně‘. O jakou odpovědnost má jít? Odpovědnost za politiku EU? Za zájmy definované naší vládou? Nebo o odpovědnost za jedinou pravdu v boji proti ‚dezinformacím‘, tedy v boji proti kritice?“ varuje před včleněním „odpovědného přístupu“ do novely zákona advokát Tomáš Nielsen, zakladatel Pro Libertate.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník