Prezident prý přišel promluvit do Sněmovny, protože byl o podporu vlády požádán předsedy ANO, ČSSD a KSČM. „Rád jsem vyhověl, protože je povinností prezidenta podpořit vládu, kterou předtím jmenoval,“ ujistil prezident. Pak s úsměvem poznamenal, že jej jeho štáb varoval, že musí před odletem na summit NATO vše stihnout za tři hodiny, takže svůj projev vezme stručněji.
„Blahopřeji všem třem předsedům a jejich týmům za dovršení velmi složitých jednání,“ zdůraznil prezident. Peripetie vzniku vlády prý byly dlouhé, ale nestojí za to, aby se jimi zabýval. Stejně jako personální otázky. „Ty jsou často medializovány, protože jsou tím jediným, čemu novináři rozumí,“ vysvětlil.
Podle jeho názoru ministři přicházejí a odcházejí, jak jsme se mohli přesvědčit u Ministerstva spravedlnosti, ale programové prohlášení zůstává. Právě ono proto bylo předmětem jeho zájmu.
Vzhledem k časovému limitu se prezident rozhodl omezit na dvě poznámky – jednu pochvalnou, druhou kritickou. Pochvalu vláda dostala za myšlenku dlouhodobého, konkrétně desetiletého, investičního plánu.
„Vždy, častokrát i tady ve Sněmovně, jsem říkal, že jsou to investice, co zajišťuje budoucnost země,“ dodal k tomu prezident.
A našel pro své tvrzení oporu v klasické literatuře. „Jak říká Aljoša z Bratrů Karamazových: Byla by veliká idea dát lidem chleba. Ale ne největší. Člověk se nají, a řekne si – a co bude dál?“ citoval.
Investice podle prezidenta Zemana vedou k tomu, že budeme mít co předat dalším generacím, tak jako nám předkové přenechali „líbeznou krajinu“. My sami přitom podle prezidenta k rozvoji její líbeznosti příliš nepřispíváme. „Některé kulturní památky se nám rozpadají pod rukama, naše města jsme nedokázali až na pár výjimek zkrášlit žádnou novou architekturou. Tak alespoň zachraňme to, co tu zůstalo z minulosti,“ prosí hlava státu.
Páteří investic je podle prezidenta infrastruktura a energetika. „V infrastruktuře je programové prohlášení konkrétnější, v energetice tolik ne, a to pokládám za chybu,“ zhodnotil prezident.
Ocenil například podrobný plán ministra Ťoka na výstavbu dopravní sítě. A našel si v něm i svého favorita. „Nedávná studie proveditelnosti doporučila i můj oblíbený projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe,“ připomněl poslancům. Dodal, že tento projekt podporoval již Karel IV., počítal s ním František Josef I., J. A. Baťa jej označil za jeden ze tří klíčových projektů pro národní hospodářství.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo