„Samozřejmě je rozumné omezit užití auta na skutečně nutné jízdy. Jsme zprostředkovaně ve válce a je potřeba více promýšlet své chování. Je naivní si myslet, že se dění na Ukrajině nedotkne našeho života,“ konstatoval europoslanec Evžen Tošenovský (ODS).
„Je to obdobná výzva, jako když je sucho a ministr, starosta a podobně vyzve lidi, aby neplýtvali vodou. Je zbytečné to dál řešit. Nemá smysl diskutovat o tom. Fiala poprosil a řekl obecně známou věc, a každý ať se zařídí podle svých možností. Ostatně hodně jezdím a zaznamenal jsem, že lidé na dálnici jezdí pomaleji,“ povšiml si František Laudát, předseda Klubu angažovaných nestraníků, bývalý předseda poslaneckého klubu TOP 09 a STAN.
„Výzvu vnímám spíše jako správný signál k zamyšlení. Nikdo z nás palivem zbytečně neplýtvá a třeba dopravci toho mnoho změnit nemohou. ‚Chceme stát, který je chytrý, efektivní a úsporný‘, je věta v programovém prohlášení vlády, která ani po třech měsících není nijak zásadně naplňována. Je jasné, že každého z nás bude konflikt nějakou korunu stát, ale v utahování opasků musí jít příkladem vláda, ne občan. Stále proto očekávám kroky, které nás zbaví zbytečných zákonů i daní a zeštíhlí nabubřelý státní aparát. Biosložka a silniční daň jsou pouze kosmetické změny,“ uvedl Jan Baránek, bývalý předseda Strany soukromníků.
„V tomto případě nezbývá než s vládou souhlasit. Koneckonců s cenami energií, ale ani s cenami na čerpacích stanicích se nic nedělo, a tak občané jezdili nakupovat do Polska či na Slovensko. Nepotřebují výzvy, chovají se, jak jim jejich možnosti dovolí. Volat po uskromňování či šetření je sice píárově skvělé, ale každý vychází z jiné finanční základny, upozornil Pavol Lukša,“ předseda Strany Dobrá volba 2016, starosta Čeladné, bývalý poslanec i místopředseda TOP 09.
Miroslav Kalousek a Pavol Lukša
„Za mě je to úlet. Tyto výzvy mají smysl, jedině když jsou dlouhodobé a ve formě osvěty. Je to i otázka nějaké finanční gramotnosti. To znamená, jakým způsobem domácnosti doma topí, větrají, jak se chovají ke své peněžence v oblasti energií. Tady si dovedu představit využít této situace k nějaké osvětě při hledání úspor. To by nějaký smysl mělo. Ale tak, jak to bylo pojaté – méně jezděte, protože tím podporujete Putina, protože jsme závislí na dovozu z Ruska – to mi přijde mimoňské. Dvojnásob v momentě, kdy to říkají politici, kteří sami auta využívají bezezbytku – i když logicky, aby stíhali svůj program. Pak to však působí i hloupě. Takovéto výzvy mají medvědí službu. Otočí se proti tomu, kdo ji dává. Působí směšně, navíc je pro mnoho lidí těžko dodržitelná, zvláště mimo Prahu, kde to nefunguje jako v hlavním městě, kde metro jezdí každých pár minut a hned je pak návazná doprava,“ vysvětlil pražský poslanec hnutí ANO Patrik Nacher.
„To jsou naprosté bludy ze strany vlády a snaha o oblbování české veřejnosti. Ať začnou pánové z vlády s šetřením u sebe. A ať vláda zkusí napomoci mírovému procesu na Ukrajině. Pak přestanou ceny energií růst,“ doporučil Jiří Paroubek, bývalý premiér a předseda ČSSD. „Jedná se o zcela nesprávný přístup. Ten konflikt má nějaké své příčiny, nelze vnímat jen následky,“ sdělil Michal Hašek, bývalý statutární místopředseda ČSSD, hejtman Jihomoravského kraje i předseda Asociace krajů České republiky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban