Muž jako horolezec, žena sedí u kočárku. Tuto reklamu v Británii zakázali. A exministryně Kovářová varuje

15.08.2019 19:25 | Zprávy

Advokátka a bývalá ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová se na svém Twitteru vyjádřila k případům, kdy ve Velké Británii poprvé zakázali dvě reklamy na základě nového pravidla, které nedovoluje při propagaci výrobků přisuzovat mužům a ženám stereotypní role. „Až se zase povede debata o Istanbulské úmluvě, vzpomeňte si na ten příklad. Pokud ji ratifikujeme, bude nás zavazovat a budeme se muset podle ní chovat. A genderově nekorektní, tedy tradiční chování zakazovat a trestat,“ varuje bývalá ministryně s tím, že se po ratifikaci úmluvy možná budou podobné případy stávat i u nás.

Muž jako horolezec, žena sedí u kočárku. Tuto reklamu v Británii zakázali. A exministryně Kovářová varuje
Foto: Archiv VR
Popisek: JUDr. Daniela Kovářová

Podle regulačního úřadu, který v ostrovním království na reklamy dohlíží, úřadu ASA, se nepatřičná klišé objevila v reklamách amerického výrobce potravin Mondelez a automobilky Volkswagen. Na reklamu na golf si přitom stěžovali dohromady tři lidé.

První reklama propagovala elektrický automobil Volkswagen Golf a je v ní vyobrazen muž při různých aktivitách, jako jsou horolezectví a kosmonauti ve vesmíru. V reklamě je i hendikepovaný sportovec, přičemž reklama v ní píše, že „pokud se učíme adaptovat, můžeme dosáhnout čehokoli“. Na konci pak vozidlo poháněné elektřinou velmi tiše projede kolem ženy sedící u kočárku v parku. Podle stěžovatelů je nesprávně naznačováno, že zatímco nebezpečné aktivity náleží mužům, přísluší ženám pasivní péče. Podle Volkswagenu však v reklamě má být schopnost člověka přizpůsobit se změnám a složitým situacím

Zde můžete zhlédnout první ze zakázaných reklam:

U druhé reklamy na sýr Philadelphia již úřad narazil na přes 120 upozornění, jsou v ní zachyceni dva muži v jídelně, které sýr zaujme natolik, že jeden z nich zapomene své dítě na jedoucím vydávajícím pásu. Podle autorů stížností klip nesprávně naznačuje, že se muži nedokážou dostatečně postarat o své děti a jsou schopni je ohrozit.

Zde můžete zhlédnout druhou ze zakázaných reklam:

Zástupci Mondelezu se hájí, že reklama je míněná jakožto žert. Otce prý do reklamy vybrali naopak proto, aby předešli stereotypu, kdy se o malé dítě většinou stará matka. ASA ale souhlasil se stěžovateli, protože reklama prý z mužů činí nepozorné nešťastníky. „Reklama se ve své současné podobě nesmí znovu objevit,“ uvedl úřad v rozhodnutí.

„Až se zase povede debata o Istanbulské úmluvě, vzpomeňte si na ten příklad. Pokud ji ratifikujeme, bude nás zavazovat a budeme se muset podle ní chovat. A genderově nekorektní, tedy tradiční chování zakazovat a trestat,“ varovala v souvislosti se zákazem reklam v Británii bývalá ministryně Kovářová na to, že bychom se podobných praktik mohli dočkat i u nás, a to po ratifikaci Instanbulské úmluvy.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

Je pravda, že jste byl člen Pirátů?

A jak se to stalo, že jste od Pirátů přešel ke komunistům? Nebo podle vás platí, že Piráti jsou vlastně novodobý komunisté, jak mnozí tvrdí?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Po večerech sní o generálské frčce“. Foltýn a jeho rychlá rota

4:45 „Po večerech sní o generálské frčce“. Foltýn a jeho rychlá rota

Je to největší příběh české politiky v letošním roce, současně se ale hodí na silvestra. Působení Ot…