Muž jako horolezec, žena sedí u kočárku. Tuto reklamu v Británii zakázali. A exministryně Kovářová varuje

15.08.2019 19:25 | Zprávy

Advokátka a bývalá ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová se na svém Twitteru vyjádřila k případům, kdy ve Velké Británii poprvé zakázali dvě reklamy na základě nového pravidla, které nedovoluje při propagaci výrobků přisuzovat mužům a ženám stereotypní role. „Až se zase povede debata o Istanbulské úmluvě, vzpomeňte si na ten příklad. Pokud ji ratifikujeme, bude nás zavazovat a budeme se muset podle ní chovat. A genderově nekorektní, tedy tradiční chování zakazovat a trestat,“ varuje bývalá ministryně s tím, že se po ratifikaci úmluvy možná budou podobné případy stávat i u nás.

Muž jako horolezec, žena sedí u kočárku. Tuto reklamu v Británii zakázali. A exministryně Kovářová varuje
Foto: Archiv VR
Popisek: JUDr. Daniela Kovářová

Podle regulačního úřadu, který v ostrovním království na reklamy dohlíží, úřadu ASA, se nepatřičná klišé objevila v reklamách amerického výrobce potravin Mondelez a automobilky Volkswagen. Na reklamu na golf si přitom stěžovali dohromady tři lidé.

První reklama propagovala elektrický automobil Volkswagen Golf a je v ní vyobrazen muž při různých aktivitách, jako jsou horolezectví a kosmonauti ve vesmíru. V reklamě je i hendikepovaný sportovec, přičemž reklama v ní píše, že „pokud se učíme adaptovat, můžeme dosáhnout čehokoli“. Na konci pak vozidlo poháněné elektřinou velmi tiše projede kolem ženy sedící u kočárku v parku. Podle stěžovatelů je nesprávně naznačováno, že zatímco nebezpečné aktivity náleží mužům, přísluší ženám pasivní péče. Podle Volkswagenu však v reklamě má být schopnost člověka přizpůsobit se změnám a složitým situacím

Zde můžete zhlédnout první ze zakázaných reklam:

U druhé reklamy na sýr Philadelphia již úřad narazil na přes 120 upozornění, jsou v ní zachyceni dva muži v jídelně, které sýr zaujme natolik, že jeden z nich zapomene své dítě na jedoucím vydávajícím pásu. Podle autorů stížností klip nesprávně naznačuje, že se muži nedokážou dostatečně postarat o své děti a jsou schopni je ohrozit.

Zde můžete zhlédnout druhou ze zakázaných reklam:

Zástupci Mondelezu se hájí, že reklama je míněná jakožto žert. Otce prý do reklamy vybrali naopak proto, aby předešli stereotypu, kdy se o malé dítě většinou stará matka. ASA ale souhlasil se stěžovateli, protože reklama prý z mužů činí nepozorné nešťastníky. „Reklama se ve své současné podobě nesmí znovu objevit,“ uvedl úřad v rozhodnutí.

„Až se zase povede debata o Istanbulské úmluvě, vzpomeňte si na ten příklad. Pokud ji ratifikujeme, bude nás zavazovat a budeme se muset podle ní chovat. A genderově nekorektní, tedy tradiční chování zakazovat a trestat,“ varovala v souvislosti se zákazem reklam v Británii bývalá ministryně Kovářová na to, že bychom se podobných praktik mohli dočkat i u nás, a to po ratifikaci Instanbulské úmluvy.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rak

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Jak podle vás zajistit práci seniorům?

Pravda je, že doba jde dopředu a lidé ve starším věku se mají problém ,,jít s dobou". Ale podle mě to bude problém i do budoucna, třeba pro dnešní 30. Za 30 let mohou řešit stejný problém jako senioři dnes, protože i když jsou třeba technologicky zdatnější než dnešní starší generace, tak za těch 30 ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mladí neumějí s počítači. Šokující svědectví ze školy. Výzkum ale hovoří jinak

14:33 Mladí neumějí s počítači. Šokující svědectví ze školy. Výzkum ale hovoří jinak

Nadšenec do technologií, podnikatel v IT a sportovní redaktor Zdeněk Koutský se podělil se svými oba…