Čtyřicetiletá Kateřina Olivová vystudovala Ateliér tělového designu na Fakultě výtvarného umění Vysokého učení technického v Brně. Známá je především tím, že vytváří performance, v nichž pracuje s tělem, nahotou a řadou tabuizovaných témat. Jak sama uvádí, své tělo chápe jako materiál a nástroj pro výtvarnou výpověď.
Proto i její tvorba nového „uměleckého počinu“ vyvolává silné kontroverze. Na videu kolujícím na sociálních sítích je umělkyně Olivová zachycena v celé své kráse, kde kolem sebe rozhazuje hrsti hlíny a do toho se poměrně šíleně usmívá. To vše doprovází hlasitá hudba ve stylu techna a také dětský smích, ano, právě děti jsou zde přítomny a spolu s dalšími lidmi dovádění Olivové přihlížejí. Celou akci zaznamenává i domluvená kameramanka.
Událost s pohoršením komentují uživatelé platformy X, poukazující na to, že vše se odehrálo v Praze 7 v dětském koutku. „Praha 7. Dětský koutek. Nahá ženská hází hlínu, k tomu hraje techno. Děti se dívají. Vůbec netuším, co si o tomhle myslet. Video se objevilo na Letenské partě, nyní už ho tam nenajdete. Ale třeba to někdo dokáže nějak uspokojivě vysvětlit,“ komentoval umění Olivové Ondřej Fér, představující se jako otec a podnikatel.
Praha 7. Dětský koutek. Nahá ženská hází hlínu, k tomu hraje techno. Děti se dívají.
— Ondřej Fér | (@ondrejfer) April 30, 2024
Vůbec netuším, co si o tomhle myslet.
Video se objevilo na Letenské partě, nyní už ho tam nenajdete.
Ale třeba to někdo dokáže nějak uspokojivě vysvětlit. pic.twitter.com/hwrCqWJ6lg
Podle Olivové se jedná však o běžnou věc a přirozenost. V minulosti proslula coby hlava hnutí Kojící guerilly zasazujícího se za kojení na veřejnosti. Stalo se tak prý poté, co byla údajně nevybíravě napomenuta v jedné kavárně poté, co chtěla syna nakojit. „Nejraději bych chodila jenom nahá, nemám s tím problém,“ uvedla dříve kontroverzní umělkyně, která si podle svých slov na sebe obléká buď bláznivé barevné a blyštivé modely, anebo nejraději vůbec nic.
Lidi se prý primárně šokovat nesnaží. „Ačkoliv se to občas děje, tak to není můj záměr. Opět to zase více vypovídá spíše o člověku, kterého to šokuje. Já nad tím, jak budou lidé dané vystoupení brát, příliš nepřemýšlím. Je mi vlastně jedno, pokud to pochopí jinak, nebo i zcela opačně. Podle mě performance vytváří energetické pole, kterým jsou lidé nějak zasaženi. Odnášejí si určitý zážitek, který na ně mnohdy ještě dlouho působí,“ řekla Olivová v roce 2018, kdy byla také nominována na prestižní výtvarné ocenění v podobě Ceny Jindřicha Chalupeckého.
Jde jí spíše o to, aby v divácích vzbudila pocit trapnosti. „Myslím si, že pracuji spíše se studem než trapností. Mně osobně ale ani trapnost, ani stud nevadí. Jsou také jedním z důvodů, proč performance vůbec dělám. Já se nestydím, ale publikum mnohdy stud pociťuje. Otevírají se jim vlastní hranice toho, co jsou ještě schopni zvládnout,“ vysvětlila Kateřina Olivová.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Vanda Efnerová
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.