Skončil další školní rok, který byl poznamenaný nejen pandemií covidu-19, ale také přílivem válečných běženců z Ukrajiny. Jak se podle vás podařilo českému školství tento krizový rok ustát?
Tento školní rok byl pro všechny skutečně velice náročný. Obrovské „DÍK“ patří všem pedagogickým pracovníkům, kteří se na tomto školním roce podíleli. Školy by si zasloužily jistotu a stabilitu, proto nerozumím připravované reformě školství, o které se domnívám, že napáchá více škody než užitku.
Ani po čtvrt roce to nevypadá, že válka na Ukrajině míří ke svému konci. Školy i školky se tak budou muset i v příštím školním roce vyrovnat s velkým množstvím ukrajinských dětí. Co to bude podle vás pro školy znamenat?
Opět to pro školy znamená nejistotu. Nikdo nedokáže říct, kolik ukrajinských dětí zde zůstane a kolik se jich vrátí na Ukrajinu. Školy i nadále potřebují podporu od státu. Zůstat by měly také financované programy, které ve školách probíhají jako doučování. Válka může trvat roky a Česká republika musí mít nějaký „krizový plán“, jak postupovat.
Velkým problémem je to, že v některých regionech je natolik velké množství ukrajinských dětí, že školy budou doslova praskat ve švech. Neobáváte se, že na to doplatí české děti zhoršenou kvalitou výuky?
Jak říkám, stát musí maximálně pomáhat! Školy potřebují finanční i personální podporu, jelikož školy stále bojují s dozvuky covidové doby, kdy byla výuka značně negativně poznamenána. Nebo si snad vláda myslí, že za těch pár měsíců děti všechno dohnaly? To těžko. Obávám se, že to ani dohnat nelze.
Vláda Petra Fialy připravila několik legislativních změn, které mimo jiné dávají ředitelům škol možnost zřizovat jak smíšené, tak ryze ukrajinské třídy. Ke které variantě byste se přiklonila vy?
Pokud by bylo ve škole mnoho ukrajinských dětí, které mají v plánu se vrátit domů, určitě by ukrajinská třída byla vhodným řešením. Stát by také musel zajistit překladatele. Záleželo by i na materiálních podmínkách. Ne každá škola má dostatek prostorů, učitelů apod. Pokud se zde rodina chce usadit, určitě je vhodnější začlenění do tříd. Učitelé se snaží dělat maximum a mnohdy je jim velkou oporou ve třídách právě asistent pedagoga. Učitel dělá maximum, ale věnovat se musí celé třídě a českým dětem.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Karel Výborný