Úřad práce v dubnu vyplácel 248.200 příspěvků na bydlení. Příjemci pravidelně dvakrát ročně dokládají nárok na tuto podporu. Novela postup upřesňuje. Vypočítává také, jaké podklady je nutné k žádosti o dávku doložit. Nově by lidé mohli místo výdajů sdělit svého dodavatele plynu a elektřiny a číslo odběrného místa. Krajský úřad práce firmu pak sám vyzve, aby mu doručila potvrzení o zaplacených nákladech či vrácených částkách.
Údaje by úřady měly dostávat elektronicky, digitální bude i zpracování. Podobu, v jaké se budou informace poskytovat, stanoví ministerstvo práce. Firmy pak budou mít na přípravu půl roku. Oprávnění ke komunikaci s úřady jim udělí a bude evidovat Česká správa sociálního zabezpečení. Pokud by dodavatelé informace neposkytli, hrozily by jim sankce. Kdyby údaje dorazily v jiném formátu, úřad práce by k nim nepřihlížel. Stejný model začne už od července fungovat se zaměstnavateli. Ti budou úřadu práce na vyžádání dodávat informace o příjmu žadatelů o dávky. Nebude nutné dokládat ani nezaopatřenost dětí, tedy třeba potvrzení ze školy či od lékaře. Úřad práce si informace zjistí sám z registru zdravotního pojištění. Za děti posílá pojistné stát. Autoři novely zdůraznili, že žadatelé dál budou moci dodávat vše i papírově.
Podle autorů novely průzkum mezi úředníky ukázal, že žadatelé o dávky mají problém s vyplňováním nákladů za bydlení či částek z výplatní pásky. Údaje ne vždy souhlasí s informacemi v dokladech a vyúčtování. Úředníci pak musí žádosti opravovat.
Podle podkladů k novele úřady práce měsíčně vedou průměrně 49.400 řízení o dávkách. Ve čtyřech pětinách z nich musí doručovat sdělení do rukou adresátů. Před vydáním rozhodnutí třeba vyzývají žadatele k vyjádření, pokud mu nechtějí plně vyhovět. Nově by výzva a vyjádření odpadly v případě, že všechny podklady pro rozhodování dodal žadatel sám, nebo pokud potřebné informace úřad získal z informačního systému ministerstva práce. Týká se to třeba údajů o pobíraných dávkách, nezaměstnanosti, ochraně dětí či náhradním výživném. Podle resortu by se tak proces zkrátil, ubýt má i administrativy.
Úprava informačního systému ministerstva má stát do deseti milionů korun a technické řešení pro sociální správu pak 6,5 milionu korun. Resort využije peníze ze svého rozpočtu. Po zjednodušení řízení o dávkách čeká úspory.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk