Němcům se v Číně s auty nedaří. Je to vážné

15.10.2024 13:49 | Monitoring

Na základě dat společnosti Bloomberg hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda upozorňuje na „skomírání německých automobilek v Číně“. Německé značky podle něj zaostávají za tamními výrobci, kteří je předběhli technologicky, a pozice luxusních vozů v Číně už nepatří tradičním jménům jako BMW nebo Mercedes. Automobilkám hrozí existenční problémy, dle Kovandy jde o systémové selhání.

Němcům se v Číně s auty nedaří. Je to vážné
Foto: Pixabay
Popisek: BMW

„Zůstávají v prachu zvířeném tamními značkami, jako je Nio, které jim technologicky ujely,“ podotýká Kovanda a upozorňuje na skutečnost, že v Číně je nyní synonymem luxusu právě Nio, nikoliv BMW nebo třeba Mercedes. „Německá zarputilost však značkám jako VW či právě BMW a Mercedes velí vytrvat až do hořkého konce a kalich potupy vypít do dna,“ píše Kovanda.

V této souvislosti Kovanda varuje, že německým automobilkám hrozí existenční ohrožení, pokud přijdou o poptávku z Číny. „I právě kvůli tomu, že teď na Čínu házejí všechno,“ říká, a dodává, že německé firmy „lobbovaly za to, ať Brusel nezavede vysoká cela na dovážená čínská elektroauta," což naznačuje jejich zoufalství v obraně vlastních zájmů.

Kovanda poukazuje také na to, že německé automobilky vsadily i na svou vládu, doufajíce, že je Berlín nenechá padnout, protože představují důležité zaměstnavatele a mají klíčový význam pro ekonomiku. „Německé srkání z hořkého kalichu potupy tak nakonec může zaplatit daňový poplatník,“ shrnuje možný vývoj situace ekonom.

Kovanda dále zdůrazňuje, že „nejde jen o Volkswagen a evidentní chyby jeho managementu. V průšvihu je celý evropský autoprůmysl“.

Tento problém přitom označuje za systémové selhání, které je důsledkem přílišných regulací a stále přísnějších emisních norem, jež „házejí klacky pod nohy“ evropskému automobilovému průmyslu. Zatímco Čína „hýčká, piplá a dopuje“ svůj autoprůmysl dotacemi, Evropa svým firmám znemožňuje organický růst a přechod na elektromobilitu.

„V těch samých letech, kdy Čína činila vše proto, aby její autoprůmysl rozkvetl, Západ dělal pravý opak,“ uvádí Kovanda. „Když jedna ekonomika svůj autoprůmysl piplá, dotuje a dopuje, zatímco druhá za něj zapřahá stále těžší zátěž, beroucí kapacitu ke skutečným inovacím, kdo asi tak ve vzájemném soupeření nakonec zvítězí?“

Ze západních značek už Číně dokáže technologicky vzdorovat pouze Tesla, vyplývá z grafu společnosti Bloomberg.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Kratochvílová

Ing. Aleš Juchelka byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Inkvizitor Řezníček.“ Babiš rozpoutal ve Sněmovně bouři. Koncesionáři pohoršeni výstupem ČT

14:45 „Inkvizitor Řezníček.“ Babiš rozpoutal ve Sněmovně bouři. Koncesionáři pohoršeni výstupem ČT

Poslanecká sněmovna v pátek chvílemi připomínala sopku před výbuchem. Šéf hnutí ANO Andrej Babiš hod…