Všechno začalo barvitým popisem zážitku Petry Němcové. Svou zkušenost s kavárnou Chat Noir v Brně vylíčila na Facebooku. „Všude měli rezervačky, ale zároveň tvrdili, že si můžeme sednout, kam chceme. Bylo to divné, tak jsem se optala, o co jde. Servírka pronesla: ‚To je kvůli cikánům, oni sem začali poslední dobou chodit.‘ Zvedli jsme se a na protest odešli,“ popisuje své rozhodnutí. Místo odpočinku při posezení v kavárně jí tak evidentně místní personál zvedl adrenalin. „Jsou u mě rasistický podnik, do kterého už nevkročím,“ shrnula svůj rázný postoj také na Facebooku. Zároveň vysvětlila i důvod, proč o této pro ni nepříjemné události píše. „Chci se o tuhle zkušenost podělit s ostatními a vyzvat, aby šli do kavárny Chat Noir a řekli jim, co si o tom myslí.“ Zároveň zásadně prohlásila: „Segregační kavárny v Brně nechceme.“
Majitel kavárny na Facebooku nejdříve poděkoval za názor a v reakci na ostrou kritiku doporučil dotyčné dámě Petře, aby začala podnikat: „Tato slečna si může jako svobodný občan otevřít svoji kavárnu a obsluhovat, koho si přeje. V naší kavárně se snažíme o maximální kvalitu, čistotu a spokojenost především těch, kteří si našich služeb váží. Shrnuto a podtrženo – zákaz konzumace vlastních nápojů a potravin v kavárně stejně jako na zahrádce kavárny CAFÉ CHAT NOIR. NEPŘIZPŮSOBIVÝM VSTUP ZAKÁZÁN. Takže slečno, jen doufám, že Vy i Vám podobní naši kavárnu budete doživotně sabotovat. Spokojenost pak bude jistě na obou stranách. Krásný páteční večer, majitel této kavárny,“ napsal.
Hate Free Culture: Kavárnu kontaktujeme! Někteří lidé umějí jen urážet a nenávidět
Po zveřejnění výměny názorů se naplno rozproudila vášnivá diskuse na sociální síti, navíc okořeněná i tím, že paní Němcová o přístupu kavárny informovala státní organizaci Hate Free Culture, která se věnuje boji proti diskriminaci a ta se vyjádřila opět prostřednictvím Facebooku takto: „Petro, děkujeme za info. Kavárnu kontaktujeme! Komentáře některých ostatních účastníků této diskuse (kteří se zde prezentují jako odpůrci islámu, ale přitom jim vlastně nakonec vadí i Romové) si zkuste nebrat. Někteří lidé totiž umějí jen urážet a nenávidět. Až něco zjistíme, dáme vám vědět. Ještě jednou díky! A ještě dovětek pro ostatní – pokud tomu tak skutečně je, je jednání majitele podniku protizákonné. Měli jsme dojem, že se na této stránce dodržování zákonů ČR dožadujete. Najednou to nevadí. Pěkný den všem.“ Z dalších reakcí Hate Free Culture pak vyplynulo, že v případě kavárny může jít o chování s rasovým podtextem, už s ohledem na vyjádření servírky citované paní Petrou.
PODÍVEJTE SE NA FACEBOOK HATEFREE CULTURE
Mezitím se do sebe s vervou pustili příznivci a odpůrci názorů, zda nepřizpůsobiví mohou či nemohou do kavárny na dortík, jak je poznáme, koho lze považovat za nepřizpůsobivého a zda náhodou nejde skutečně o rasovou diskriminaci. Zastání našel majitel kavárny na facebookové stránce Anti Hate Free Culture: „Podle nás se jedná o šikanu a štvanici, vyvolanou na základě ústního udání třetí osoby, tedy ‚jedna paní povídala‘,“ Zveřejněný materiál nezakládá důkaz diskriminace, majitelé jsou šikanováni za použití slova „nepřizpůsobiví“ v kontextu „osoba, která konzumuje v podniku vlastní jídlo a nerespektuje základní pravidla chování‘,“ vysvětlují na své stránce.
Hate Free Culture: „Každá kavárna má právo vyvést toho, kdo dělá bordel, to je jasné
Debata se strhla i na Facebooku Hate Free Culture. „Na majitele kavárny je vedena nenávistná kampaň zelených milic, které mu sprostě nadávají do ‚zmrdů, nacistů, rasistů‘ a vyhrožují mu,“ informoval například jeden z diskutujících. „Pokud jde o soukromý podnik, je do toho každému velké ho...,“ zapojila se do debaty paní Helena. A protože diskuse byla dlouhá, také příznivci „jednoho metru na všechny“ už měli názorových výměn plné zuby, o čemž svědčí i toto vyjádření: „My bychom rádi věděli, co znamená to ‚Nepřizpůsobivým vstup zakázán‘, protože to nevypadá, jako by se jednalo pouze o to, že vyvedeme návštěvníky, kteří dělají bordel. Že každá kavárna má právo vyvést toho, kdo dělá bordel, to je jasné, to nikdo nerozporuje.“ Jasně také zástupci organizace sdělili: „ČR má legislativu, která podobné selekce neumožňuje. S vyhozením lidí, kteří dělají binec, určitě souhlasíme.“
A ZDE JSOU STRÁNKY ANTI HATEFREE CULTURE
Na Facebooku se pak také rozvinulo téma, že majitel v podstatě zvolil špatné slovo nepřizpůsobiví, a tím spustil podezření, a jestli je možné vůbec sdělit, že některé lidi neobslouží: „Majitel podniku může mít právo udělat ze svého podniku nekuřácký prostor, vybrat si, jak bude vypadat, rozhodnout se dělat pouze vegetariánské jídlo... Ale neměl by mít právo rozhodovat, koho obslouží, to jako promiňte,“ prohlásil jeden z diskutujících. Rázná reakce zazněla také ze stránky Stop náboženské i rasové nenávisti: „Tady je zajímavé pozorovat zbabělost rasistů (u xenofobů je obecně zbabělost dominantním jevem). Do vznešených slůvek zabalují to, že lidi neobslouží podle etnického klíče. Ale nemají odvahu to říci,“ píší.
Server: Káva a Norimberské zákony
Server A2larm.cz se do majitele kavárny pustil velmi ostře, když jeho pravidla přirovnal k protižidovským zákonů třetí říše. Komentář měl podobu "fiktivního rozhovoru" s majitelem kavárny. "Rádi bychom lidem nabídli autentickou atmosféru třicátých let, která byla zlatou érou kavárenství a rasové čistoty," vložili mu mimo jiné do úst.
"Víte, jedno slavné a moudré přísloví říká, že kdo se nepoučí z historie, ten je nucen si ji zopakovat. No a já si myslím, že Židi a černoši už se poučili," říká ve fiktivním rozhovoru dále, načež se vyzná z lásky ke kapele Orlík a přirovná sebe samotného k "Miladě Horákové, upálené v Kostnici".
Fiktivní majitel kavárny dokonce zúčtoval se svými odpůrci: "Pak sem naklušou, chrlí ze sebe cizí slova a przní nám živnost. Podezřívám je dokonce ze socialismu, nejradši by za ostatní rozhodovali, koho pouštět do vlastního podniku: jednou dvakrát jim ustoupíte, a než se nadějete, kutáte v Jáchymově uran."
Kavárna se hájí: Chceme jen klid. Nemáme nic proti Romům
Že nejde o „ubohou diskriminaci“, zmínila na svém Facebooku kavárna: „Poslední dodatek k této debatě: Nepřizpůsobivý host, ať už je psáno jakkoli, není použito proti Romům, ale proti těm, kteří nepřizpůsobivým chováním narušují klid a pohodu v naší kavárně.“ Těžko říct, zda tímto oponenty přesvědčili a jestli názorová výměna tímto tahem skončí. Zmínit ale můžeme i tento názor, který na Facebooku zazněl: „Je to pro kavárnu reklama jako prase.“
Lukáš Houdek z iniciativy HateFree Culture, která se zapojila do kauzy, pak zaslal ParlamentnímListům.cz následující vyjádření:
Podle nám dostupných informací celý incident vznikl, když skupina několika osob zveřejnila svědectví o tom, že obsluha kavárny při jejich návštěvě vysvětlila rezervace na všech stolech tím, že toto opatření zavedla, protože k nim začali chodit Romové - tedy přímým odkazem na jednu konkrétníetnickou skupinu. Návštěvníci odešli a svou stížnost zveřejnili na Facebooku kavárny. Ta později vydala prohlášení, ve kterém deklarovala zákaz vstupu všem nepřizpůsobivým. My jsme toto jejich vyjádření nasdíleli a přidali k němu odkaz na stížnost, na kterou kavárna reaguje, aby byla celá situace dokreslena až k momentu, kde vznikla. To, zda kavárna jednala protizákonně, není na našem posouzení. Je samozřejmé, že pokud někdo v kavárně narušuje pořádek nebo konzumuje vlastní jídlo, je na místě se s ním rozloučit. Majitel však nemůže rozhodovat předem ode dveří, zda je daný návštěvník "přizpůsobivý" či nikoliv. V tom případě by se z našeho pohledu jednalo o diskriminaci.
Případy, kdy se upozorňuje na diskriminaci určitých skupin lidí například při hledání bydlení nebo návštěvě různých prostor, se s negativními reakcemi veřejnosti setkávají téměř vždy. Je sice samozřejmé, že se člověk snaží uchránit svůj majetek před vandalstvím a například o svém budoucím nájemníkovi se pečlivě rozmýšlí, nicméně není možné tak činit již předem a vylučovat některé uchazeče jen proto, že patří k nějaké ze skupin definovaných v antidiskriminačním zákoně. Zde totiž ten problém začíná i končí. Pokud například voláme po tom, aby se Romové začlenili do společnosti, musíme jim k tomu dát prostor. Pokud nebudeme romským rodinám a priori pronajímat byty, nebudeme jim dávat práci a budeme jim odpírat přístup do restaurací, začlení se jen velmi těžko.
Kavárnu jsme krátce po našem nasdílení jejich prohlášení o zákazu vstupu nepřizpůsobivým na našem FB profilu kontaktovali skrz Facebook, kde jsme připustili, že se chyba ze strany obsluhy stát může, že může být chyba v komunikaci, nicméně by se jí měl majitel postavit čelem a hlavně se k ní konkrétně vyjádřit, případně se za ni omluvit. Na rozdíl od toho kavárna nespokojeným návštěvníkům vzkázala, že si mají založit vlastní kavárnu. Reakce kavárny na naši prosbu o vyjádření jsme se nedočkali.
My sami případ nikde hlásit nebudeme. Vnímáme jako důležité na něj upozornit a pokusit se tím o to, aby se příště neopakoval.
Rasismus a nenávistné projevy vůči různým skupinám obyvatel, které se na internetu objevují, vnímáme jako velmi závažné. Právě to, jakým způsobem o různých tématech a zejména skupinách obyvatel komunikujeme, utváří určité klima a náladu. Často také legitimizuje nenávistné chování, když to, že se chovám nenávistně, není ostudou, ale předností. Na této legitimizaci nenávisti se bohužel v posledních letech podílejí také někteří politici svými populistickými projevy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá