Tuto vizi představil na besedě vedoucí oddělení digitalizace ve vzdělávání v organizaci, kterou zřizuje MŠMT, konzultant, lektor a vysokoškolský učitel PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Stále rychleji…
„Netflixu trvalo tři roky, než zaujal milion prvních klientů – chatu s umělou inteligencí to trvalo pět dní. To ilustruje, jak se svět zrychluje a jak je globální. Před pár týdny se objeví nějaká aplikace a za tu dobu již ji mají naistalovánu milióny uživatelů,“ konstatoval přednášející.
„Ve výzkumu, kde jsme oslovili všechny školy, jsme se ptali, jak jsou na tom s umělou inteligencí. Celkem 604 ředitelů základních a středních škol. Polovina z nich říká, že umělou inteligenci nevyužívá, ale chystá se k tomu. To je pozitivní. To bylo v říjnu a v listopadu. Používání umělé inteligence povolujeme za dodržení konkrétních pravidel. To bylo přes 20 procent škol a to je nejlepší postup, který doporučujeme. Prostě vzít umělou inteligenci v potaz, diskutovat s učiteli a žáky, vytvořit si vlastní pravidla. Nejhorší je to pak u těch, kteří umělou inteligenci nijak neřeší a ani to neplánují. To je čtvrtina škol. Takže jenom jedno procento to zakázalo. My jsme se obávali, že to zakáže větší procento škol,“ konstatoval Neumajer. A dodal: „Když to totiž zakážou, tak učitelé to nestudují, ale žáci ji samozřejmě používají a jde tedy o šedou zónu.“
Nekreativní kreativci
„Cesta, kterou se dá jít a je nejméně bolestivá, je – nesnažit se nahradit lidi, ale snažit se rozšířit dovednosti lidí o to, co ty stroje umí. Problém je, že dovednosti umělé inteligence jsou generativní a její výsledky jsou lepší než u 98 procent lidí. Už dnes je umělá inteligence schopna vytvořit velmi relevantní dílo nebo odpověď na dotaz, který by většina lidí nedovedla. Přehodnocuje to kreativitu. My jsme si mysleli, že spousta lidí je kreativních, ale teď se ukazuje, že těch kreativních je jen malé procento. Ti, kteří přinášejí něco nového. My všichni ostatní jen odněkud čerpáme, pak to smícháme, ale nic z toho není naše práce nebo je to jen malá část. To je fascinující a to jsme před pár lety netušili,“ poznamenal školský odborník.
Žurnalisté, končíme!
„Umělá inteligence už teď nahrazuje a za několik let zcela nahradí některá povolání. My jsme si mysleli, že bude nahrazovat lidi, kteří jsou nízkokvalifikovaní. A je to tak, že dobře nahrazuje i kvalifikované. Například novináři už dnes mají problém. Vždy bude potřeba novinář, který jede do válečného konfliktu udělat reportáž, hovořit s lidmi, přivézt autentické materiály. To bude vždy užitečné, i když tu máme nějaké drony nebo zařízení. Ale ti, co jen sedí u počítače a sledují ČTK a pak z toho udělají nějaký článek... To umělá inteligence udělá neskonale rychleji – za půl minuty to máte v dobré kvalitě, když dobře nadefinujete, co chcete. Ti tedy přijdou o práci nebo se budou muset naučit s tou umělou inteligencí pracovat, aby to vylepšovalo její výkon,“ zmínil host besedy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala