Na Sinajském poloostrově se o víkendu zřítilo ruské letadlo A321 se 224 pasažéry na palubě. Důvody, které k jeho pádu vedly, zatím známy nejsou, již však existují tři možná vysvětlení celé tragédie.
Jednou z oněch tří nejčastěji zmiňovaných možností je teroristický útok. Někdo mohl umístit bombu na ocas letadla. Mohlo však také jít o obyčejnou únavu materiálu či o výbuch motoru.
Ruské úřady však popsaly tyto spekulace za předčasné, nejdříve musí proběhnout oficiální vyšetřování, a to začne až ve chvíli, kdy se všichni zainteresovaní shromáždí v Egyptě.
Ruští odborníci se mezitím v rychlosti podívali na černou skříňku, která podle nich není poškozená. Údajně se na letadle nenašly žádné stopy po výbušninách.
Rusko mezitím truchlí nad největší leteckou tragédií ve svých dějinách. V neděli, den po pádu letadla, byly zrušeny veškeré zábavní programy a televizní stanice upravily svoje programy. Taxikáři v Petrohradě vozí příbuzné obětí zdarma na letiště.
Tragédie se projevila i v životech běžných Rusů, ti totiž hromadně ruší svoje dovolenkové plány, a cestovky jsou tak nuceny poskytovat ohromné slevy na zájezdy, na které v současnosti nikdo nejezdí.
Podle oficiálních vyjádření se letadlo rozpadlo již za letu. Mnozí experti se shodují, že k tomu došlo prakticky okamžitě. „I laikovi je jasné, že takové letadlo má mnoho technických poklopů, kam se dá schovat bomba,“ uvedl ruský testovací pilot Magomed Tolbojev. Vojenský pilot a držitel titulu Hrdina Sovětského svazu Valerij Burkov se také přiklání k verzi o teroristickém útoku. „Jestliže upadne ocas letadla, je to jasné znamení, že na palubě došlo k explozi.“
„Když letadlo ztratí ocas, aniž dojde k zásahu zvenčí, lze najít dostatek důvodů pro to, abychom si mysleli, že se jde o únavu materiálu,“ uvedl pro TASS nejmenovaný odborník na leteckou dopravu. Někteří také připomínají, že v roce 2001 škrtlo během přistání letadlo ocasem o zem, to se však podle něj děje pravidelně, důležité jsou tedy následné opravy.
„Prasklina v zádi letadla, které si nikdo během oprav nevšiml, mohla ovlivnit jeho ovladatelnost. Prasklina se rozšířila, ocas upadl, letadlo se zřítilo. Když dekomprese nastane okamžitě, pilot nezvládne udělat nic,“ tvrdí odborník a dodává, že pilot má v takové výšce 17 vteřin na to, aby si nasadil kyslíkovou masku. Zároveň je toho názoru, že v tomto případě pilot zřejmě neměl ani těch 17 vteřin.
Generálmajor ve výslužbě Alexander Tsalko si myslí, že mohlo jít i o teroristický útok. „Stačí dát 50 gramů výbušniny pod nějaký technický poklop na zádi letadla, aby se celé rozpadlo. To je pravděpodobná příčina. Mohlo také dojít k poruše motoru,“ řekl Tsalko.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: spa