Oba železniční magazíny zároveň informovaly o vazbách, které stojí za potenciálními kandidáty, již mají do funkcí nově nastoupit. Jedná se například o lidi, kteří mají vazby z dob Topolánkových a Nečasových vlád a o lidi, kteří jsou historicky provázáni s kauzami spojenými s podezřením na vyvádění prostředků od národního dopravce.
Podle informací v médiích se situace okolo ČD chopily lobbistické skupiny s vazbami na starou ODS a TOP 09.
Jak informoval magazín RAILTARGET, minulý týden mělo proběhnout jednání dozorčí rady ČD, na kterém měly být odvoláni dva její dosavadní členové. Prvním z nich měl být Vojtěch Kocourek, který v minulosti působil například jako náměstek ministra dopravy Šimonovského z KDU-ČSL, ačkoli byl sám členem ČSSD. Druhým odvolaným měl být Jan Vrátník, který navíc od roku 2020 působí i v dozorčí radě ČD Cargo.
Kdo je měl v dozorčí radě nahradit?
Obě jména přinesl server zdopravy.cz. Prvním novým členem dozorčí rady ČD se má stát Petr Šlegr, který má vazby do staré ODS. Za vlády premiéra Topolánka působil na ministerstvu dopravy (v letech 2006-2009), dokonce se stal i náměstkem ministra dopravy. Byl také členem Zelených, odkud nakonec odešel a tento rozchod neproběhl zrovna v dobrém. V roce 2012 pracoval na Správě železnic, kde zastával post náměstka generálního ředitele SŽ pro modernizaci dráhy, kde působil 13 měsíců. Důvodem bylo podle vyjádření tiskového mluvčího MD špatné čerpání evropských fondů, které bylo v jeho gesci.
Druhým členem dozorčí rady má být Tomáš Vrbík, který má za sebou poměrně pestrou kariéru v ODS. Zastával například post šéfa kabinetu ministra financí Topolánkovy vlády. V roce 2009 vedl hlavní kancelář ODS a působil i jako poradce expremiéra Nečase. Ke jmenování nových členů však nedošlo, protože je neodsouhlasil Řídící výbor ČD, jenž má personální agendu ve své gesci.
Spekuluje se také o jménech kandidátů na posty v představenstvu Českých drah. Zájmové skupiny z okolí TOP 09 chtějí podle webu RAILTARGET křeslo v představenstvu ČD pro Františka Bureše, kterému se v železniční branži přezdívá „Bazalův muž“. Bureš pracoval ve vedoucích pozicích Ukrajinských železnic, výrobce vlaků Alstom, Škodě Electric, Výzkumném Ústavu Železničním nebo v ČD Cargo.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.