Počet raněných, mrtvých a bezradnost. Lidé prý dostávají strach z toho, co je v médiích podáváno

22.12.2016 14:45 | Zprávy

MEDIÁLNÍ HODNOCENÍ Terorista bez médií je jako Krteček bez kalhot. A útoky se dějí, protože o nich média informují, čímž plní účel terorismu, vyvolávat strach. Tak mluví o současných událostech a způsobu informování publicista a sociolog Vojtěch Bednář a mediální analytik Jiří Mikeš. Zdejší mediální svět najdeme na pěti kilometrech čtverečních v Praze. Pokud však média chtějí odbyt, musejí informovat o tom, co lidi zajímá. Tak zatímco v začátcích novin se prázdný prostor vyplňoval zlými Turky a zlověstnými obry, dnes jsou to uprchlíci, kdo přitahuje pozornost.

Počet raněných, mrtvých a bezradnost. Lidé prý dostávají strach z toho, co je v médiích podáváno
Foto: pixabay.com
Popisek: Média - ilustrační foto

Bednář upozorňuje právě na uzavřený svět českých médií, zatímco v zahraničí najdeme větší pestrost: „Musíme se podívat, jaká zahraniční média máme na mysli. Český mediální trh je omezen, ale má jednu vlastnost. Je v agendě výrazně homogenizován. Většina médií se nachází v Praze a tím, že obejdete pět kilometrů čtverečních centra plus kancelářské komplexy, tak sice zachytíte většinu mediálního světa, ale malou část společnosti,“ tvrdí pro ParlamentníListy.cz s tím, že v Čechách je názor sdělovacích prostředků velice podobný napříč periodiky bez ohledu na to, komu patří, nebo zda jde o veřejnoprávní službu.

Polévka chutná vždy jinak, ale je uvařena ze stejných nudlí

„Tedy polévka chutná vždy jinak, ale v podstatě je vařena ze stejných nudlí. V zahraničí najdeme větší mediální i názorovou pestrost. V Británii je BBC na straně jedné a na druhé deník The Guardian. V Americe máme The New York Times a proti Bloomberg. V každém případě se jedná o velká média a v jejich okolí najdeme velké množství menších, třeba také významných, která kopírují jejich názorovou agendu a vytváří jakýsi střed,“ vysvětlil Bednář a dodal, že v Čechách je možné najít jeden názor a žádný střed. Podobně vidí situaci i mediální analytik Jiří Mikeš, který upozornil, že zde nedochází k názorovému střetnutí a vysvětlování, informace se omezují na počet raněných, mrtvých a bezradnost. „Lidé dostávají strach z toho, co je v médiích podáváno. Důležitý zlom nastal, když Donald Trump našel střední třídu, která je nespokojená. V Americe se tato situace začíná měnit,“ řekl Mikeš.

Kruh terorista – média - strach

Zdůraznil také, že sdělovací prostředky mluví o hrozbě, která k nám přijde, a špatných věcech, co nás čekají. „Musíme se oplotit a povolat velkou ostrahu, nikoho k nám nesmíme připustit. Jestliže média chtějí odbyt, tak to musejí říkat, protože lidé tak obecně myslí a ona jim svým způsobem musejí jít na ruku,“ popsal pro ParlamentníListy.cz Mikeš. Vyvolávání strachu je vůbec podle obou odborníků součástí celého spojeného kruhu terorista – média - strach. Podle Vojtěcha Bednáře neexistuje pro teroristu horší představa, než nezájem médií: „Zkuste si představit, že dojde k útoku, který bude mít hodně obětí, bude ošklivý, nepříjemný, ale z nějakého důvodu se nestane veřejně známým a bude mimo agendu médií. Nic horšího si terorista nedokáže představit,“ sdělil s tím, že nezáleží, odkud útočník pochází. Když zabije jednoho člověka, tak vyděsí dalších sto. Když jich zabije několik desítek, vyděsí milion. Kdyby útoky byly uzavřené, neplnily by účel děsu. „Pojďme si zopakovat fakt, který je známý. Tedy, že teror se děje proto, aby se dostal do médií. Neděje se proto, aby zůstal ukryt. Teror má šířit strach a šíří ho média a kvůli médiím se děje. Média prakticky naplňují jeho cíl. Čili terorista bez médií je jak Krteček bez kalhot,“ uvedl Bednář.

Potvrdil zároveň, že nálady obyvatelstva s obsahem sdělovacích prostředků souvisejí. V okamžiku, kdy se děje událost, která je významná, chytlavá a emocionální a přitáhne pozornost, stane se agendou médií. „Koneckonců stala se i nyní agendou vaší. Tomu obchodnímu modelu rozumím,“ dodal Bednář. Jiří Mikeš připomenul, že problém tkví také v nedůvěře lidí v média, která se chovají podle situace. Chtějí co nejvíce čtenářů, kteří jim ubývají, protože lidé si v dnešní době mohou vybírat i z internetových serverů.

„Dnes záleží na tom, co si řeknou na sociálních sítích. Nejdůležitějším zdrojem je, co si povědí mezi sebou. Proto dnes mívají i hospodské řeči větší váhu, než noviny. Toho člověka, co to řekl, já znám ze života, tomu věřím. Díky moderní technice o tom navíc mohou komunikovat,“ uvedl Mikeš.

Místo zlověstných Turků v minulosti dnes máme v médiích uprchlíky

S tím souhlasí i Bednář, který řekl, že náklady tištěných novin klesají a odliv jejich čtenářů se ukazuje na internetu. Online média se stávají standardem a papírová začínají patřit do starého světa. S velkým zpožděním to zasahuje i televizi a rozhlas a díky tomu je potřeba informovat o tom, co lidé chtějí slyšet. „Na straně druhé je problém, že každé médium se potřebuje odlišit. Ale jak, když informuje o tom, o čem informují ostatní? Když lidé tohle chtějí slyšet? Tak se odlišují ve formě a zprávy jsou ještě děsivější a ještě děsivější, až budou nejděsivější. Nejde jen o projev současného věku, už když se v Německu začaly vydávat hanzovní listy jako předchůdci dnešních novin, už tehdy se volný prostor v nich vyplňoval informacemi o zlověstném obru, zlých Turcích, protože to lákalo pozornost. Dnes místo obra máme agresivní infekci. Tedy zlověstní Turci zůstali, jen jsou dnes uprchlíci,“ uzavřel pro ParlamentníListy.cz Bednář.

Mediální analytik Mikeš připomněl, že vina je i v globalizaci celého světa a ve víře, že důležité je si užít a nestarat se o to, co bude potom. „Média se více bulvarizují a více otiskují, co by dříve neotiskla. Když se podíváte na různé internetové servery, hlavní je ukázat nahaté holky a psát o tragédiích, kdo koho otrávil a podobně,“ sdělil svůj postoj Mikeš a pokračoval s tím, že doba, ve které žijeme, se vymkla z kloubů a stalo se, na co jsme nebyli připraveni, že se může stát. Tedy stěhování národů, kdy jedna náboženská ideologie nastupuje proti druhé. „Zdá se mi, že Mohamed je silnější Ježíše a ti, kdo ho následují, jsou více přesvědčení o své víře. Křesťanství v Evropě upadá, lidé přestávají věřit v politiku a v to, co jim říká církev. Propadli jsme víře v konzum, a pokud to chceme napravit, musíme se více starat o malé děti. Zdá se mi, že střední generaci už nikdo nepřesvědčí. Jsou to bezvěrci a ateisté a šíří se Evropou. Církev to nezvládla,“ dodal Mikeš.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zuzana Koulová

Kdysi jste se věnovala tématu eutanazie.

Věnujete se tomu ještě? Podnikáte aktuálně nějaké kroky k jejímu uzákonění? A myslíte, že je ve sněmovně vůle to vůbec řešit? Přijde mi, že nikoliv, což je podle mě chyba, podle mě by se měla na toto téma otevřít minimálně diskuze. Děkuji. Bea

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zkazili dětem Vánoce. Alza přesla na ekologické „balení“. Rohlík ne

15:14 Zkazili dětem Vánoce. Alza přesla na ekologické „balení“. Rohlík ne

Velkoobchod se spotřebním zbožím Alza přešel na novou ekologickou metodu balení zásilek. Přestal je …