„Dominuje tomu zdůrazňování nezávislosti a hesla jako změna, šance. To znamená, ukázat se jako nějaká nová síla. Používá to i řada lidí, kteří už ty funkce dávno zastávali a přišli o ně,“ řekl Mrklas. Obzvlášť patrné je to podle něj v komunálních volbách v městských částech Prahy, kde řada bývalých starostů kandiduje za nově vytvořené subjekty.
„Už před čtyřmi lety i ve velkých městech kandidovala celá řada subjektů nezávislých, různých nových uskupení a podobně. Ten trend není nový, ale je ještě výrazně posílený,“ uvedl politolog.
Novinkou proti předchozím volbám je podle Mrklase skutečnost, že z letošní kampaně do značné míry vymizelo vzájemné vymezování vlády a opozice. „Sice dnes existuje vláda, která má důvěru, ale je to vláda problematicky většinová, takže se ještě víc rozostřily kontury mezi vládou a opozicí. Takže se nehraje kampaň ‚na vině je vláda‘ versus opozice. Ale je to možná Babiš versus všichni ostatní,“ řekl.
Politolog si všímá i roztříštěnosti kampaně. „Pramení z toho, že i sama politická scéna je roztříštěná. Do toho ještě vstupují stovky nezávislých kandidátů a místních koalic, a to nejenom v komunální politice, ale i v té senátní,“ uvedl Mrklas. Roztříštěnosti podle něj nahrává také to, že si řada kandidátů vede individuální kampaň.
V důsledku roztříštěnosti se kampaň také ve větší míře přesouvá na sociální sítě, což mění i její podobu proti minulosti. „Za čtyři roky internet ještě více posílil a ještě více ji individualizoval,“ řekl. Podotkl, že přesouvání kampaně na sociální sítě bylo patrné už před čtyřmi lety, ovšem nyní se tento trend prosazuje mnohem silněji.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab