„Téměř čtyři pětiny českých domácností bydlí ve vlastním domě či bytě, což je výrazně více, než činí průměr v Evropské unii. Zvažovaný růst daně z nemovitosti by zasáhl většinu českých rodin, proto bychom v tomto ohledu měli postupovat uvážlivě. Je pravdou, že majetkové daně jsou v naší zemi výrazně nižší, než je v zahraničí obvyklé, takže zde existuje určitý prostor pro zvýšení příjmů do veřejných rozpočtů. Případná změna by však dle mého názoru měla být postupná a nikoliv skoková, tak aby se na ni mohli lidé připravit. Jsem přesvědčen, že daňový výběr by se v tomto ohledu měl zvyšovat maximálně o několik jednotek miliard korun za rok,“ uvedl Štěpán Křeček, hlavní ekonom BH Securities a. s.
„Zároveň by daně z nemovitostí neměly směřovat jen do obecních rozpočtů, ale měly by pomoci financovat i státní rozpočet. Ideální by bylo upravit daně z nemovitostí v kontextu celého rozpočtového určení daní. Dle mého názoru by měly být více zvýhodňovány obce, které na svém území umožní další rozvoj. Nyní narážíme na problém, že v obecné rovině jsou lidé spíše pro výstavbu, ale nikdo si nepřeje, aby se stavělo v jeho sousedství. Na základě tohoto přístupu pak mnozí starostové brání výstavbě nových průmyslových areálů a další infrastruktury, což brzdí rozvoj České republiky,“ vypozoroval.
„V případě zvýšení daní z nemovitostí lze očekávat, že se pronajímatelé pokusí alespoň část z tohoto zvýšení přenést na své nájemníky. Růst daní z nemovitostí tedy může vést k dalšímu zvyšování nájmů, což může přinést problémy hlavně v sociálně slabších regionech,“ vysvětlil Štěpán Křeček.
Český daňový systém je mimořádně pokřiven
Jiný pohled představil další ekonom. „Odpovídám výjimečně velmi kladně, protože toto je nejrozumnější, s čím se dá bez velkých problémů začít. Říkám to jako majitel nemovitosti. Jsem si vědom toho, že pokud to Parlament schválí, tak se mi tato částka zvýší a o to se mi sníží životní úroveň. To však patří k věci. Vítám to zejména proto, že ministru financí kolegové z daňového odboru nejspíše vysvětlili, že český daňový systém je mimořádně pokřiven. V tom smyslu, že má vysoké odvody z práce a velmi nízké nebo nulové odvody z kapitálu, z majetku. V tomto případě je to první krůček k odstranění této obrovské deformace, která je velmi nespravedlivá a ve svých důsledcích je velmi nedemokratická, protože zvýhodňuje bohaté na úkor nemajetných, středně- a nízkopříjmových. Když už si někdo majetek pořídil, tak ať z něj platí přiměřenou daň,“ myslí si makroekonom Jaroslav Šulc.
„Nad čím trochu váhám, je Stanjurova úvaha, jestli z toho dvojnásobku nechat původní kanál směrem k obcím, které jsou příjemcem této daně. Tento příjem zvýšit o padesát procent, pokud se to zvýší na dvojnásobek, a dalších padesát procent poslat do státního rozpočtu. Tento návrh považuji za velmi rozumný, a jestli to bude padesát na padesát či čtyřicet na šedesát, to už je jen technická záležitost,“ konstatoval.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban