V úvodu se přednášející věnoval nedaleké historii, kdy se na našich vysokých školách učila spousta arabských mladých lidí, z nichž tu řada zůstala. „Zahraniční arabští studenti, kteří studovali a studují v Česku, si budují různé provizorní modlitebny, většinou na kolejích. Pro české muslimy někdy ti zahraniční muslimové nejsou dost muslimští a zase pro ty zahraniční muslimy jsou ti čeští takoví podivní, protože nepocházejí z muslimských zemí, jsou to konvertité. Nedá se tedy říci, že i přes kontakty by si musely vzájemně padnout do náručí,“ uvedl na úvod Vojtíšek.
Mnohatisícová komunita již dnes
„Česká muslimská komunita je celkově odhadována na více než 10 000, možná až 20 000 lidí, ale jsou to lidé, kteří přicházejí z muslimských zemí a není o nich úplně jasné, do jaké míry jsou věřící, praktikující. Většina z nich se neobjevuje v mešitách. Abyste byli dobrými muslimy, nemusíte totiž být každý pátek v mešitě. Muslimů, kteří skutečně žijí duchovním životem, se odhaduje na dva a půl až tři tisíce. Takto to odhadují samotní muslimové a ten odhad se v podstatě shoduje s těmi 3500 muslimů, kteří se během sčítání lidu přihlásili k islámu v roce 2011. V komunitě praktikujících můžeme rozpoznat tři základní skupiny. Jednak to jsou muslimové, kteří přišli do Československa již v 80. letech, přišli jako vysokoškoláci, vystudovali zde – a ti mají dnes poměrně velké slovo v muslimských organizacích. Druhá skupina jsou čeští konvertité k islámu. Jejich počet se odhaduje na 400 až 600. Třetí skupinou, která se asi moc neprojevila v tom sčítání lidu, jsou muslimští studenti a obchodníci, kteří sem přijíždějí, žijí tu, ale nemají zde trvalý pobyt. V některých organizacích jsou dost vidět a mnohdy se duchovní život v některých městech určuje právě podle nich,“ uvedl v první části své přednášky Zdeněk Vojtíšek.
Loajální – a bez ghett
Česká komunita je podle něj mimořádně různorodá, na rozdíl od německé komunity muslimů, kde převažují Turci, nebo francouzské, kde převažují Alžířané. „U nás nepřevažuje žádná národnost, asi nejvíce je Arabů ze Sýrie, Iráku a Egypta, poměrně dost muslimů pochází z Balkánu – jsou to Bosňané, Albánci, Makedonci. Pak tu jsou Turci, poměrně významná je skupina Malajců právě v Hradci a v Liberci. Jsou tu také Pákistánci, Čečenci, Dagestánci, Kazaši a muslimové z dalších zemí bývalého Sovětského svazu. Ta komunita je tedy velice a velice různorodá, a to je taková jejich základní charakteristika. Druhá charakteristika je, že je velice dobře integrovaná do české společnosti. Je nadprůměrně vzdělaná právě díky té generaci muslimů ze 70. let. V Česku nemáme žádná muslimská ghetta, nejsou tady žádné generační spory mezi první generací emigrantů, druhou a třetí, tak, jak to vidíme, že je to velmi vážné třeba ve Francii. Takže ta komunita je umírněná, bez nějakého dominantního etnika a zdá se být velice loajální. Ta situace v Česku spíše než v jakékoliv jiné západní zemi připomíná situaci ve Spojených státech, kde ta komunita je podobně loajální a dobře integrovaná. Ne všude na západě Evropy se toto podařilo.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Václav Fiala