V minulých týdnech se na českých železnicích odehrála řada nehod, některé i s obětmi na životech. Společným jmenovatelem těchto událostí je nedostatek financí na české železnici. Díky omezenému rozpočtu je Správa železnic nucena k omezování některých prací, především v oblasti údržby.
Těmto problémům by se mohlo předejít za předpokladu, že Správa železnic dostane ze státního rozpočtu dostatek peněz. Ale těch je stále méně a existuje reálná možnost snížení tempa investic. Je otázkou, jaké kroky Ministerstvo dopravy včele s Martinem Kupkou (ODS) učiní. Právě v létě má dojít k přepracování státního rozpočtu, o kterém informoval v pořadu Otázky Václava Moravce sám ministr financí Stanjura. Ministr dopravy Kupka, Stanjurův spolustraník, má tak ideální možnost pro vyjednání navýšení rozpočtu pro rezort dopravy.
Navýšení rozpočtu Ministerstva dopravy bylo i tématem červnových interpelací v Poslanecké sněmovně. Možné změny rozpočtu sektoru dopravy avizoval sám premiér Fiala na interpelační dotaz poslance Martina Kolovratníka z ANO. Podle premiéra Fialy byla vláda v turbulentní situaci, kdy bylo nutné rozpočet vydat s tím, že projde dalšími změnami. Právě významné snížení rozpočtu Ministerstva dopravy, na které Kolovratník upozorňoval, by mohlo být v rámci přerozpočtování dorovnáno.
Tyto finanční prostředky by pak mohly oživit i rozpočet Správy železnic, který je prý poddimenzován. Podpora železniční dopravy je přitom tématem, které spojuje všechny parlamentní strany. Nyní mají i samotní politici možnost ukázat, že to s podporou železniční dopravy v ČR myslí skutečně vážně.
Motorem pro navýšení rozpočtu Správy železnic by mohl být i fakt, že ČR momentálně předsedá Evropské unii. Ta se dlouhodobě snaží prosazovat skrze Evropskou komisi využívání alternativních zdrojů energie, aby se maximálně snížily dopady klimatických změn. Právě železnice je v návaznosti na Green Deal jediným udržitelným způsobem dopravy, který se jednotlivé členské státy snaží maximálně podpořit.
Správa železnic tento rok hospodaří s rozpočtem 53 miliard. 37 miliard má přitom mířit jen do investic. Díky tomu je sice investiční tempo zachováno, ale trpí oblast údržby a provozu. Úkolem Kupky tak bude přes léto vyjednat pro svůj rezort dostatečný finanční obnos, aby Správa železnic mohla udržet železnici konkurenceschopnou vůči silniční dopravě a mohla garantovat bezpečnou přepravu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Barbora Richterová
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.