Co soudíte o přímé volbě prezidenta?
Tvrdila nám všechna media, že si nade všechno my občané přejeme přímou volbu prezidenta. Když se ukázalo, že část z nás to bere jen jako zábavnou hru a zbytku je to celkem lhostejné, změnili novináři tón. Najednou to byli poslanci, kdo neuváženě a bez dostatečného projednání zbrkle přijali zákon o přímé volbě. Špatný zákon. Jako by novináři zapomněli, jaký tlak na politiky vytvořili, aby se poslanci dobrovolně vzdali ve volbě prezidenta své odpovědnosti. Tak se i tato zásadní změna ústavního pořádku stává pomalu fraškou.
Myslíte, že občané jsou spokojeni?
Téměř doslova pár dnů před datem volby nebylo zcela jasné, zda se volba uskuteční a kdy. A byť nyní už víme, že se v určeném termínu uskuteční, patrně s sebou ponese kapku hořkosti a rozčarování. To těžko přispěje přirozené autoritě nově zvoleného prezidenta.
Co říkáte na kontroverzní postup Ministerstva vnitra?
Za tento vývoj nemohou média. Známe a stále zdůrazňujeme rovnost před zákonem. Ale občané na Ministerstvu vnitra jsou si patrně rovnější než druzí. Překážkou práva petičního nemůže být chyba v adrese. Svá občanská práva nemůže občan ztratit, protože uvedl jinou adresu, než má v občanském průkazu. Ta totiž nejsou vázána na adresu, ale na fakt občanství. Premisa o bezchybnosti a nesporné autoritě registru občanů je směšná. Nikoli jenom ve světle problémů s registrem automobilů, ale především díky naší zkušenosti se seznamy voličů, které jsou právě tvořeny podle registru občanů. Zaměstnanci Ministerstva vnitra si zřejmě neuvědomují, že jsme to my, kdo je platí. Nevidíme důvod, proč je máme platit za špatnou a ošizenou práci. Nebyl to parlament, který vymyslel špatný zákon. Jenom schválil špatný návrh úředníků Ministerstva vnitra.
Máte zato, že zákon o přímé volbě prezidenta je dobrý?
Přesto zákon obsahuje nedostatky, jejichž přehlédnutí poslanci nás nepřestane udivovat. Jeden příklad za všechny. Ke kandidatuře na prezidenta je u kandidátů, kteří nemají podporu poslanců nebo senátorů, zapotřebí získat padesát tisíc podpisů občanů. Přesně padesát tisíc, ale zda je tento počet naplněn, se určuje podle přibližně vyčíslené chyby. Přibližně vyčíslený rozsah občanských práv mě děsí.
Jako sociální demokrat mám svého kandidáta. Přeji si, aby vyhrál. Ale chci, aby vyhrál, protože je nejlepší – ne proto, že ostatním soupeřům bude někdo nařezávat řemení sedel, aby jezdci nemohli odstartovat nebo před cílem upadli. Takové vítězství by mě skutečně netěšilo.
Souhlasíte vůbec s přímou volbou prezidenta?
V prezidentském systému by měla být přímá volba prezidenta samozřejmostí. Jenomže naše země má parlamentní režim. To je právní terminologie. Pro laickou veřejnost můžeme zjednodušit rozdíl obou systémů: v prezidentském systému je prezident rozhodujícím ústavním orgánem výkonné moci (USA, kde dokonce neexistuje funkce premiéra a vykonává ji prezident, Rusko, Francie, Polsko a řada dalších). V parlamentním nebo kancléřském systému (Německo, Rakousko) má prezident okrajovou funkci. Rozhodující pro uplatnění jeho politického vlivu je jeho vlastní autorita. Politická i mravní. Jediná jeho skutečně významná funkce, kterou občané vnímají, je jmenování vlády. Pokud by ale v parlamentním systému prezident začal v této pravomoci „zlobit“, je vcelku snadné, aby mu parlament změnou ústavy tuto pravomoc omezil.
Od vzniku samostatné Československé republiky v roce 1918 byl prezident vždy volen parlamentem. Nechci za každou cenu lpět na tradici. Vynechám i polemiku o vyvážení ústavní dělby moci. Jenom jedno považuji v této chvíli za zásadní: když se tedy změnil tradiční způsob volby, nedopusťme, aby se tato premiéra stala už v prvním jednání bezobsažnou fraškou!
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ava