Polovina Američanů má za to, že masmédia šíří dezinformace. Ukázal to průzkum společnosti Gallup, který firma provedla ve spolupráci s neziskovou organizací Knight Foundation.
„Průzkum Gallup/Knight zjistil, že pouze 26 % Američanů má příznivý názor na zpravodajská média, což je nejnižší hodnota zaznamenaná v pětileté historii průzkumu. Výrazně nepříznivý názor má 53 % respondentů. Nejpozoruhodnějším údajem však je, že 50 % Američanů se domnívá, že ‚většina celostátních zpravodajských organizací má v úmyslu klamat, dezinformovat nebo přesvědčovat veřejnost‘.Jinými slovy, nejde o to, že by si tito Američané mysleli, že zpravodajská média nedostatečně informují spotřebitele, ale domnívají se, že aktivně pracují na klamání veřejnosti,“ napsal k tématu libertariánský Ludwig von Mises Institute sídlící v USA, v Auburnu v Alabamě.
Institut v souvislosti s tímto průzkumem upozornil, že na školách se učí, že média musí být nezávislá a informovat co nejlépe o různých věcech, aby se mohli lidé racionálně rozhodovat na základě dodaných informací, až to bude třeba. U voleb i jindy. „Přesto 76 % dotázaných přiznává, že ‚zpravodajské organizace jsou především podniky, které jsou motivovány svými finančními zájmy a cíli‘,“ pokračoval institut.
Ludwig von Mises Institute upozornil, že i média potřebují peníze, musí mít z čeho žít, z čeho platit své pracovníky i spolupracovníky, zahraniční zpravodaje a tak podobně. To podle institutu znamená, že média nemohou být absolutně nezávislá. To je prý jen nedosažitelný ideál.
„Žurnalistika musí být nějak financována, a mediální organizace proto budou vázány přáními vládních úředníků, inzerentů, dárců nebo konzumentů zpráv. Tomu nelze uniknout . ... Zpravodajským organizacím to také dává do rukou obrovskou politickou moc. A využívají ji ve prospěch svůj a svých přátel ve vládě a průmyslu. Dnešní média jsou prohnilý, kumpánský nepořádek a tento průzkum ukazuje, že to nyní vnímá přibližně polovina Američanů,“ uzavřel institut.
Sama společnost Gallup ve zprávě k průzkumu uvedla, že „zpravodajská média upřednostňují obchodní potřeby před službou veřejnosti“. Průzkum také ukázal, že voliči amerických demokratů věří masovým médiím více než republikáni. Mezi nezávislými voliči roste počet těch, kteří masovým médiím nevěří.
„Američané byli ‚velmi znepokojeni‘ rostoucí politickou zaujatostí ve zpravodajství a dojmem, že zpravodajské organizace ‚prosazují určitou agendu‘,“ uvedl Gallup. „Mladí lidé vnímají zpravodajská média i nadále negativněji než starší generace, což potvrzuje předchozí zjištění. ... Pouze 35 % respondentů tvrdí, že na většinu celostátních zpravodajských organizací se lze spolehnout, pokud jde o podávání zpráv, o podání informací, které lidé potřebují,“ stojí také v průzkumu. Průzkum taktéž ukázal, že Američané mají větší důvěru v lokální média. Věří, že jim mohou dodat informace potřebné pro jejich běžný život. „Pouze 18 % Američanů má nízkou emocionální důvěru v místní zpravodajské organizace,“ lze se také dočíst v průzkumu.
Ukázalo se také, že 47 procent Američanů, kteří hledají zprávy v on-line prostoru, tak činí proto, protože nevěří velkým médiím.
„Naproti tomu pouze 28 % Američanů, kteří preferují získávání většiny zpráv z televize, uvádí nízkou emoční důvěru, důvěru v celostátní zpravodajství,“ stojí také v průzkumu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.