Masarykův salonní vůz nese podle informací ČTK označení Aza 080, číslice symbolizují tehdejší věk prezidenta. V roce 1930 ho vyrobila společnost Ringhoffer v Praze na Smíchově. Na svou dobu moderně konstruovaný vůz může jezdit rychlostí až 140 kilometrů za hodinu. Vůz měl zařízení pro poslech rádia, telefon a kabel elektrického topení. Kromě velkého salonu se v něm nachází také umývárna, ložnice s jedním lůžkem pro tajemníka i větší oddíl se dvěma lůžky, kuchyně se sporákem nebo oddíl pro lékaře. Salonní vůz využívali i další prezidenti republiky. Vyřazen z povozu byl na konci 60. let 20. století. Kompletní rekonstrukce byla provedena v roce 1989.
V soupravě, které padesát kilometrů dlouhá cesta z Prahy do Stochova trvala přibližně hodinu, byl zapojen také vůz Aza 086, tzv. Ferdinand. Zhotovila ho stejná firma jako Masarykův vůz, ale již roce 1910. Rakouský arcivévoda František Ferdinand d'Este ho využíval pro státní i soukromé cesty. Na přání následníka trůnu v něm jsou i lůžkové oddíly pro jeho děti. Po smrti arcivévody vůz využívala rakouská armáda. Československu se vrátil na žádost vlády v roce 1924. Po rekonstrukci byl určen pro ministerského předsedu, ale používal jej i ministr zahraničí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk